پارس تلکس
نوتریکا را نصب کن !

[0] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12]

  • پیشنهاداتی برای اصلاح منابع پیش‌بینی شده جهت طرح کوپن کارت

    دانشجو

    پیشنهاداتی برای اصلاح منابع پیش‌بینی شده جهت طرح کوپن کارت

    به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی، با تاکید بر ضرورت اتخاذ یک سیاست کارآمد جهت افزایش دسترسی دهک‌های پایین درآمدی به کالا‌های اساسی، پیشنهاد‌هایی برای اصلاح منابع پیش بینی شده برای اجرای طرح تامین کالا‌های اساسی ارائه داد.

    در این گزارش آمده است: عدم توجه مناسب به موارد ذکر شده، می‌تواند سیاست‌های حمایتی اتخاذ شده را به ضد خود تبدیل کند و با دامن زدن به کسری بودجه، موجبات استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی و افزایش تورم در سال‌های آینده را فراهم آورد که در عمل کاهش قدرت خرید مضاعف اقشار آسیب‌پذیر را در پی خواهد داشت.

    در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس دریافت درصد بسیار کمی از برخی تراکنش‌های بانکی به‌عنوان عوارض (مالیات) تراکنش‌ها، اصلاح نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی و همچنین افزایش یک واحد درصدی نرخ مالیات بر ارزش افزوده، سه پیشنهادی است که برای تامین منابع اجرای این طرح پیشنهاد شده است.

    کد خبر : 2711
    تاریخ خبر : 1399/07/14 || 01:59:43
    برچسب ها : - پیشنهاداتی - اصلاح - منابع - پیش‌بینی - شده - جهت - طرح - کوپن - کارت
  • تاجبخش: بارش‌های ۲ سال اخیر اندکی از خشکسالی ۱۲ ساله را جبران کرد

    دانشجو

    تاجبخش: بارش‌های ۲ سال اخیر اندکی از خشکسالی ۱۲ ساله را جبران کرد

    به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، سحر تاجبخش درباره میزان بارش‌های سال زراعی ۹۸-۹۹ (مهر ۹۸ تا مهر ۹۹) توضیح داد: از یکم مهرماه ۹۸ تا یکم مهرماه ۹۹ حدود ۳۰ درصد نسبت به بارندگی میانگین بلندمدت افزایش بارش در کل کشور داشتیم، اما بارش‌های ما نسبت به سال گذشته کمتر بوده است.

    * وضعیت بارشی در ۲۰ استان مساعد نیست

    معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این بارش‌ها در کل کشور ۶ تا ۷ درصد بیشتر کم نشده است، اما در حدود ۲۰ استان این بارش توزیع نشده است؛ افزایش بارش‌های سال زراعی اخیر، مربوط به بارش‌های سیل‌آسایی بود که در استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان در سیلاب‌های اخیر رخ داد، بنابراین با افزایش قابل ملاحظه بارش‌ها در جنوب شرق کشور مواجه بودیم و همچنان در ۲۰ استان کشور شرایط چندان مساعد نیست با این وجود در کل میانگین بارندگی سال زراعی ۹۸-۹۹ نسبت به سال زراعی قبل، ۷ درصد کمتر است، اما توزیع آن نامتناسب است.

    * متوسط شب‌های گرم در سال زراعی اخیر افزایش یافت

    رئیس سازمان هواشناسی کشور افزود: از نظرات تغییرات دمایی، تغییرات دمایی قابل توجهی در سال زراعی اخیر نداشتیم، اما دما‌های مینیمم (حداقلی) ما نسبت به بلندمدت افزایش پیدا کرده است یعنی شب‌های گرم‌تری نسبت به میانگین بلندمدت داریم.

    * همچنان در خشکسالی هستیم

    تاجبخش در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان گفت که کشور از خشکسالی خارج شده و به اصطلاح وارد «تر سالی» شده است؟ گفت: خیر؛ البته ما در معادل‌سازی واژه‌های لاتین، چیزی به عنوان ترسالی نداریم، ولی خب مصطلح شده است؛ حدود ۱۱ تا ۱۲ سال کشور ما در خشکسالی بود و ۲ سال هم به لطف خدا بارش‌های رحمت نازل شده است، این بارش‌ها اندکی آن خشکسالی ۱۱ تا ۱۲ سال را جبران کرده است، اما اگر در دوره بلندمدت مثلاً بازه ۱۰ ساله نگاه کنیم ما همچنان در خشکسالی هستیم.

    * آب‌های شیرین و سطحی را باید ذخیره سازی کنیم

    معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: نکته مهم در بارش‌ها این است که بارش‌هایی که رخ می‌دهد را جمع‌آوری کنیم، قطعا ضرورت دارد آب‌های شیرین و سطحی جمع‌آوری شود، اگر این آب‌ها در مراتع و مزارع رها شود و به سیلاب بینجامد، عملاً مزیت خاصی برای ما ندارد و نتوانسته‌ایم ذخیره‌سازی خوبی انجام دهیم.

    * کاهش میزان بارش برف در دنیا

    رئیس سازمان هواشناسی کشور اظهار داشت: البته بارش برف هم به عنوان یک ذخیره اصلی ما نسبت به سال‌های گذشته (ذوب از کوهستان‌ها) افزایش یافته است، اما یادمان باشد با توجه به شرایط تغییر اقلیم که در دنیا رخ داده است میزان بارش برف در دنیا کاهش یافته است.

    کد خبر : 2710
    تاریخ خبر : 1399/07/14 || 01:59:43
    برچسب ها : - تاجبخش - بارش‌های - سال - اخیر - اندکی - خشکسالی - ساله - جبران - کرد
  • اسعدی سامانی: فرصت سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی ایرتاکسی وجود دارد / ۴۳ فرودگاه با حداقل پرواز فعالند

    دانشجو

    اسعدی سامانی: فرصت سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی ایرتاکسی وجود دارد / ۴۳ فرودگاه با حداقل پرواز فعالند

    به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مقصود اسعدی سامانی بر ضرورت راه‌اندازی ایرتاکسی در فرودگاه‌های ایران تأکید کرد و افزود: اگر بخواهیم صنعت هوانوردی کشور را توسعه بدهیم، یکی از راهکارهایش راه‌اندازی ایرتاکسی است.

    وی اظهار کرد: با توجه به اینکه در کشورمان فرودگاه‌های کوچک داریم و از آن‌ها یا استفاده نمی‌شود یا به ندرت یک یا دو پرواز در آن‌ها صورت می‌گیرد؛ می‌توان از ظرفیت این فرودگاه‌ها جهت تردد ایرتاکسی استفاده کرد.

    اسعدی سامانی گفت: این فرودگاه‌ها قابلیت بهره‌برداری برای ایرتاکسی را دارند و در صورت برنامه‌ریزی صحیح، می‌توان این ظرفیت هوانوردی را در کشور ایجاد کرد.

    دبیر انجمن ایرلاین‌های کشور با بیان اینکه بیش از ۴۳ فرودگاه در کشور وجود دارد که صرفاً از ۱۰ درصد ظرفیت آن‌ها استفاده می‌شود، تصریح کرد: اکنون فرصت سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی جهت راه‌اندازی ایرتاکسی وجود دارد و افراد حائز شرایط می‌توانند در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند.

    کد خبر : 2709
    تاریخ خبر : 1399/07/14 || 01:59:43
    برچسب ها : - اسعدی - سامانی - فرصت - سرمایه‌گذاری - راه‌اندازی - ایرتاکسی - وجود - فرودگاه - حداقل - پرواز - فعالند
  • اسلامی بیدگلی: سازمان بورس درگیر روزمرگی و فاقد برنامه‌ریزی بلندمدت است

    دانشجو

    اسلامی بیدگلی: سازمان بورس درگیر روزمرگی و فاقد برنامه‌ریزی بلندمدت است

    به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، از اوایل سال جاری که بورس روز‌های طلایی خود را به مردم نشان داد و عده‌ای حتی خانه و طلای خود را فروختند تا ازاین بازار پر زرق و برق و جذاب منتفع شوند تا به امروز روز‌های پر فراز و نشیبی گذشته است. روز‌هایی که برخی را خانه خراب و برخی را یک شبه صاحب ثروت‌های کلان کرد، روندی که ناامیدی را به بخشی از جامعه و به سهامداران خرد تزریق کرد و بر آن شدند تا ته مانده آورده خود را بردارند و ازاین بازار به بازار بعدی کوچ کنند. نگرانی از بی اعتمادی و دور شدن مردم از بورس، دولت و مسوولان سازمان بورس را به این مساله واداشت که با تزریق پول از بازار حمایت کنند تا مانع روند نزولی، سقوط یا اصلاح و هر اسم دیگری که براین موضوع گذاشته می‌شود باشند. اما اینکه این روش درست است یا نه را با سعید اسلامی بیدگلی؛ کارشناس ارشد بازار سرمایه و عضو شورای عالی بورس درمیان گذاشتیم که در ادامه تحلیل‌های این متخصص اقتصاد و بورس آمده است.

    حمایت دولت از بورس با تزریق نقدینگی یا توسط نظام بانکی یا برداشت از صندوق توسعه ملی چقدر به صلاح بازار سرمایه است؟
    دولت نمی‌تواند مساله را به این شکل جا بیاندازد که با تزریق نقدینگی می‌خواهد از بازار سرمایه حمایت به عمل آورد چرا که حمایت از بازار سرمایه باید از طریق حمایت از بخش واقعی اقتصاد و حذف رانت‌ها ایجاد شود، نه با تزریق پول از صندوق توسعه ملی یا هر محل دیگری مثل بانکها. برای مثال هفته‌های گذشته وضعیت بدی در سهام برخی صنایع به وقوع پیوست به این دلیل که همان صنایع در بخش واقعی اقتصاد دارای مشکلات اساسی و کلیدی بودند. مثلا در بخش صنعت سیمان و خودرو مهمترین مشکل، همان مشکل قیمت گذاری است، به این معنا که دولت به جای تزریق پول برای خرید سهام این صنایع باید مشکل قیمت گذاری را درست کند تا سهام خودرو، خود به خود ارزنده شود، اگر این رویه انجام شود قطع به یقین مردم با تمایل بیشتری سهام شرکت‌های خودروسازی را حتی با قیمت‌های بالاتر خریداری می‌کنند چرا که می‌دانند در یک صنعت ارزنده سرمایه گذاری می‌کنند؛ بنابراین بخش بزرگی از حمایت‌ها باید از طریق تنظیم قواعد و قوانین درست در صنایع و بازار‌های مختلف صورت بگیرد. اگر کارکرد این بخش‌ها درست شود قطعا بورس هم در روند عادی و معمول مثبت خود قرار می‌گیرد. نباید فراموش کنیم اقتصاد ایران اقتصادی است که نهاد‌های دولتی و حاکمیتی به شدت در آن بنگاه داری می‌کنند، در چنین وضعیتی طبیعی است رفتار بنگاه‌ها و مدیران نهاد‌های دولتی درعرضه و خرید و فروش شرکت‌هایی که در بورس دارند هم تاثیر گذار خواهد بود.

    در حال حاضر مهمترین موضوعی که بورس باید بدان توجه کند چیست؟
    مادامی که شرایط اقتصادی کشور از یک سو و طبیعتا شرایط بازار سرمایه از سوی دیگر ملتهب باشد، تصمیم گیری بسیار دشوار است. به هر حال یکی از مهمترین وظایف سازمان بورس و اوراق بهادار موضوع نظارت صحیح و ایجاد شفافیت همه جانبه است که باید در اولویت قرار داده شود. باید تاکید کنم در گستره نهاد‌های قانون گذاری از نهاد حاکمیت تا مجلس، دولت و وزارت اقتصاد تا بانک مرکزی، فعلا بورس چابک‌ترین رفتار را در بین این نهاد‌های تاثیر گذار بر اقتصاد کشور دارد، هر چند از این موضوع هم نمی‌توان غفلت کرد که سازمان بورس و اوراق بهادار هم گرفتار برخی قوانین و مقرراتی است که در بازار نهادینه شده و تغییر آن نیازمند به شرایط با ثبات و بلند مدتی است.

    ممکن است مثال بزنید؟
    مثلا موضوع دامنه نوسان قیمت؛ حجم مبنا و چند نماد شدن شرکت‌های بورسی و مسائل فنی، مسائلی هستند که سازمان بورس و اوراق بهادار باید بدان وارد شود تا به توسعه بازار از طریق قوانین و مقررات مناسب کمک کند. اما برخی مشکلات اساسا ریسک‌هایی است که کشور با آن مواجه است و طبیعتا به بازار سرمایه هم منتقل می‌شود.

    در بورس‌های موفق و با سابقه دنیا نقش دولت‌ها در هدایت و موفقیت بازار چگونه است؟ تفاوت بازارگردانی درایران با سایر کشور‌ها چیست؟
    درهمه‌ی بورس‌های جهان نوسانات بسیار زیاد است. تا مادامی که دولت و متولیان امر بخواهند بورس را با نوسان ده درصدی بالا و پایین و متشنج کنند قطعا تشنج جامعه را هم افزایش می‌دهند. وقتی بورس و بازار سهام دچار تشنج می‌شود در کشور‌های دیگر هم به دلیل اینکه تصمیم گیری کار دشواری می‌شود عموما دولت‌ها در شرایط بحرانی دخالت‌هایی می‌کنند، اما عموما دولت‌ها در مسیر راهگشایی در سطح اقتصاد کلان و هماهنگی سیاست‌های پولی و مالی با سیاست‌های اقتصادی و موضوع توسعه بازار، هدایت همه‌ی شرکت‌ها به تامین مالی از طریق بازار سرمایه و حمایت‌هایی که از طریق قانونگذاری از همین بخش‌های سیاست‌های پولی و مالی انجام می‌شود دخالت می‌کنند؛ بنابراین دولت نقش خود را در این حوزه‌ها ایفا می‌کند. البته در مواقع بحرانی مثل حمله ۱۱ سپتامبر یا جنگ ناخواسته‌ای که بر کشوری تحمیل می‌شود، عموما، چون بازار‌ها با تنش زیادی روبه رو می‌شوند، دولت‌ها برای ایجاد ثبات بیشتر در بازار به بورس نقدینگی تزریق می‌کنند البته این کار هم مورد انتقاد برخی اقتصاددانان است، اما در شرایط معمولی دولت‌ها به تزریق پول به بورس رو نمی‌آورند بلکه با ابزار‌های دیگری مثل سیاست‌های پولی و مالی که می‌توانند به حمایت از بازار بپردازند به کمک بورس می‌آیند چرا که اگر اقتصاد کار خود را به خوبی انجام دهد بازار سرمایه هم راه خود را پیدا می‌کند.

    عموما در دنیا چه تعریفی برای بازارگردان‌ها در بورس است و آیا ما به این تعریف مقید بوده ایم؟
    بازارگردانی موضوع بسیار جا افتاده‌ای در دنیاست، در حالی که متاسفانه در ایران ساز و کار‌های صف زا منجر به توسعه رفتار‌های هیجانی در بازار سرمایه می‌شوند، چه در زمان‌هایی که بازار درصعود یا در نزول است، بنابراین همه‌ی ساز و کار‌های صف ساز به توسعه هیجان‌ها و رفتار‌های هیجانی دامن می‌زنند. یکی از ساز و کار‌هایی که در دنیا برای افزایش نقد شوندگی وجود دارد فعالیت بازارگردان هاست که در بسیاری از بورس‌های دنیا شرکت‌ها در زمان پذیرش مکلف هستند که بازار گردان داشته باشند والا فرآیند پذیرش صورت نمی‌گیرد، اصلا شرکت‌های کوچک و متوسط مکلف به داشتن بازار گردان هستند تا نقدشوندگی و تشکیل صف طولانی صورت نگیرد و نهاد‌های مالی هم همزمان باید توسعه جدی پیدا کند تا تحلیل و اطلاعات زیادی در بازار منتشر شود، از جمله کار‌هایی که دولت، سازمان بورس و رسانه‌ها در آن نقش جدی و پررنگی دارند این است که مردم از طریق نهاد‌های تخصصی یا صندوق‌های سرمایه گذاری وارد بازار سرمایه شوند نه به طور مستقیم. درامریکا ۴۶ درصد خانوار‌ها از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری به سرمایه گذاری می‌پردازند، در حالی که درایران چیزی در حدود ۲۰ میلیون کد غیر از سهامدار عدالت داریم و کد‌های سبد گردانان ما فقط در حد چند هزار است، یعنی از این همه افرادی که وارد بورس شده اند تعداد این همه پایین است! البته باید آمار صندوق‌های سرمایه گذاری را هم به این موضوع اضافه کرد، ولی همچنان با چالش سرمایه گذاری مستقیم به شدت مواجه هستیم بنابراین با راه افتادن ساز و کار‌های لازم رفتار‌های هیجانی کاهش می‌یابد، هرچند همانطور که در ابتدای سوال توضیح دادم به هیچ وجه درهیچ یک از بورس‌های دنیا رفتار‌های هیجانی به طور کامل حذف نمی‌شوند، بلکه تاثیرات ان‌ها کاهش می‌یابد ان زمان دولت‌ها می‌دانند که در مواقع بسیار بحرانی باید با سیاست گذاری‌های خاصی بازار را کنترل کنند.

    به نظر شما سازمان بورس برنامه و نقشه راه مشخص و قابل دفاعی برای عملکرد بهتر در بازار دارد؟
    باید از سازمان بورس بپرسید، برای اینکه سازمان باید برنامه‌های خود را سال به سال اعلام کند. تلاطمات زیادی که در سال جاری در بورس رخ داد عملا سازمان بورس را در روند اخذ تصمیمات روزمره انداخت، اظهار نظر‌های غیر تخصصی از طرف افراد و نهاد‌های سیاسی هم بر دامنه هیجانات منفی افزود، بنابراین سازمان بورس و اوراق بهادار نتوانسته مسیرو برنامه‌های خود را برای فعالیت‌های بلند مدت تنظیم کند. اگر رئیس سازمان بورس توسعه بازارگردان‌ها را مورد توجه قرار دهد و آن را به درستی اجرا کند قطعا بازار سرمایه در روند قابل قبولی قرار می‌گیرد.

    کد خبر : 2708
    تاریخ خبر : 1399/07/14 || 01:59:43
    برچسب ها : - اسلامی - بیدگلی - سازمان - بورس - درگیر - روزمرگی - فاقد - برنامه‌ریزی - بلندمدت
  • امکان خودکفایی در تولید پنبه تا ۲ سال دیگر/ تحریم و گرانی ارز فرصت شکوفایی برای طلای سفید است

    دانشجو

    امکان خودکفایی در تولید پنبه تا ۲ سال دیگر/ تحریم و گرانی ارز فرصت شکوفایی برای طلای سفید است

    به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، امروز ابراهیم هزارجریب مجری طرح ملی پنبه کشور در نشست خبری به مناسبت دومین همایش ملی روز جهانی پنبه، از امکان خودکفایی پنبه طی دو سال آینده خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود امسال تولید وش پنبه به 270 هزار تن برسد که نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش تولید دارد و از نظر سطح کشت هم 10 درصد اضافه شده است.

    وی گفت: تولید پنبه در کشور نسبت به ابتدای برنامه ششم توسعه هم رشد 68 درصدی داشته است و برای برنامه ششم توسعه هم تولید 320 هزار تن برنامه ریزی شده که محقق خواهد شد

    به گفته این مسؤول در صورتی که حمایت‌های دولت از طلای سفید افزایش یابد، امکان خودکفایی در این محصول تا دو سال آینده وجود دارد.

    * راه رسیدن به خودکفایی در تولید پنبه

    وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که برنامه ریزی شما برای خودکفایی در تولید پنبه چیست، گفت: دولت باید حمایت‌های لازم را از کشاورزان در قالب پرداخت یارانه بذر، یارانه برداشت و یارانه تولید انجام دهد. از سوی دیگر برای کاهش هزینه‌های تولیدکنندگان به آنها کارت اعتباری و یارانه نهاده اعطا کند تا آنها بتوانند نهاده‌های خود را با قیمت پایین‌تری تهیه کنند.

    هزار جریب ادامه داد: مسأله دوم برداشت مکانیزه کشاورزان است که باید دولت به این مسأله ورود کند و با توجه به گرانی کمباین‌های برداشت پنبه یارانه پرداخت کند و یا با سرمایه‌گذاری آنها را تولید یا وارد کند. بخش عمده‌ای از هزینه‌های تولید پنبه مربوط به برداشت دستی این محصول است.

    مجری طرح ملی پنبه کشور اظهار داشت: در همه کشورهای دنیا هم به همین روش است و از کشت پنبه حمایت جدی می‌شود و اگر دولت ما از این تولید حمایت نکند کشاورزان ما با تولید جهانی نمی توانند رقابت کنند.

    این مسئول در خصوص امکان رقابت‌پذیری پنبه داخلی با پنبه‌های خارجی هم گفت: کشورهای دیگر از این محصول استراتژیک حمایت می‌کنند و تولیدکنندگان داخلی ما از این رقابت نمی‌توانند موفق باشند؛ چراکه حمایت‌های دولتی در این بخش کمتر است.

    هزارجریب به احیای زنجیره‌های صنعت پنبه هم اشاره کرد و گفت: برای این که کشور زودتر به خودکفایی برسد باید حلقه‌های مختلف این صنعت مانند نساجی، روغن گیری و استفاده از لینتر پنبه در اولویت قرار گیرد.

    وی در پاسخ به سؤال دیگر مبنی بر این که قیمت تولید شده پنبه در کشور ما بالاست و به گفته صنایع کیفیت لازم را ندارد، گفت: برای کاهش قیمت تمام ‌شده دولت هم باید حمایت‌هایی کند. قطعات زراعی ما بسیار کوچک است و همین عاملی برای بالا بردن قیمت‌های تمام شده می‌شود. ماشین‌های برداشت هم به راحتی تأمین نمی‌شوند. مثلاً در سال‌های گذشته از حدود 30 کمباین دست چندم و فرسوده داخلی 20 دستگاه کمباین تعمیر و راه اندازی کردیم، اگرچه این میزان کافی نیست.

    مجری طرح ملی پنبه کشور در مورد کیفیت محصول پنبه هم گفت: آزمایشگاه‌های مختلفی کیفیت پنبه را رصد می‌کند و این طور نیست که پنبه داخلی کیفیت لازم را نداشته باشد، آنچه صنایع انتقاد می کنند در مورد متفاوت بودن نوع پنبه‌ها و یک دست نبودن آنها است و این امر از خرد بودن اراضی نشأت می‌گیرد. در کشورهای دیگر مانند ازبکستان زمین‌های یک دست بیش از هزار هکتاری وجود دارد که پنبه‌هایی هم که از آن به دست می‌آید نیز یکدست است.

    * برنامه وزارت جهاد برای افزایش کیفیت پنبه از سال آینده

    هزار جریب گفت: در داخل کشور با استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها می‌خواهیم کشت پنبه را در مساحت‌های بزرگ کلید بزنیم و این طرح از سال آینده آغاز می‌شود. در حقیقت برنامه ما کار روی کیفیت محصول استراتژیک پنبه است.

    * قیمت خرید تضمینی پنبه به کشاورز انگیزه نمی‌دهد

    وی در پاسخ به سؤال دیگر مبنی بر این که قیمت خرید تضمینی پنبه برای سال آینده چقدر است، گفت: دولت روز گذشته نرخ خرید هر کیلو وش پنبه را 7 هزار و 500 تومان اعلام کرد، در حالی که همین الان کشاورزان وش هر کیلو وش پنبه را 10 تا 12 هزار تومان می‌فروشند و این قیمت به هیچ عنوان برای کشاورزان ایجاد انگیزه نمی‌کند.

    مجری طرح ملی پنبه کشور ادامه داد: البته دولت برنامه‌هایی در شرایط سخت کشاورزان دارد که اگر قیمت پایین بیاید، خرید توافقی می‌کند همچنان که در محصولاتی مانند محصولات صیفی و زعفران این کار را انجام داد.

    *قیمت تضمینی پایین پنبه نگران کننده است

    مجتبی صمیمی فعال اقتصادی در حوزه پنبه قیمت پایین خرید تضمینی پنبه را بسیار نگران کننده خواند و گفت: دولت باید قیمت مناسب برای خرید تضمینی اعلام کند. در حال حاضر هزینه تولید یک کیلوگرم وش پنبه بیش از 10 هزار تومان است، بنابراین حتی دولت با این رقمی که اعلام کرده هزینه تولید کشاورز هم درنمی‌آید.

    وی ادامه داد: ضمن این که زمانی که دولت قیمت پایین نسبت به بازار تعیین می‌کند در حقیقت سیگنال به بازار و به ویژه دلالان می‌دهد که قیمت پایین بخرند و این به ضرر کشاورزان است.

    به گفته مجری طرح ملی پنبه کشور طلای سفید ایران روزگاری دوران طلایی داشته، قبل از انقلاب 350 هزار هکتار زمین کشت می‌شده که البته در دهه 80 سطح زیر کشت به 320 هزار هکتار و با 600 هزار تن رسیده اما این رقم در دهه 70 به 95 هزار هکتار با تولید 160 هزار تن کاهش یافته است.

    هزارجریب گفت: پس از تعیین مجری طرح پنبه از سال 98 افزایش تولید پنبه کلید خورده و امسال 99 هزار هکتار سطح زیر کشت وجود دارد که پیش بینی می‌شود 270 هزار تن وش پنبه از آن استخراج شود.

    * پنبه کشور از نظر کمیت و کیفیت نیاز کارخانه‌ها را برآورده نمی‌کند

    در این نشست مجتبی صمیمی فعال اقتصادی در حوزه پنبه هم از مشکلات این صنعت گفت که تولید پنبه در کشور رقابتی نیست و هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت بسیار پایین است و تا زمانی که بخش تولید این اصلاحات را انجام ندهد محصولات خارجی وارد خواهد شد.

    صمیمی اضافه کرد: اولا کیفیت پنبه داخلی پایین است. طول الیاف پنبه‌ها کوتاه است و چندین مدل محلوج پنبه به کارخانه تحویل می‌دهند که خوراک خوبی نیست و هزینه تولید را برای کارخانه‌داران افزایش می‌دهد.

    وی ادامه داد: محلوج‌هایی که به کارخانه‌ها تحویل می‌دهند پر از الیاف غریبه است. پلاستیک و ضایعات دیگری در آن دیده می‌شود، بسته‌بندی‌ها اصلاً مناسب نیست و با فلزاتی که دور آن می‌بندند، کار کارخانه‌دار را بسیار سخت می‌کند و مجموعه این عوامل باعث می‌شود حتی اگر کارخانه‌دار گران‌تر هم وارد کند، محلوج خارجی وارد کند.

    *تحریم و گرانی ارز فرصت مناسبی برای طلای سفید

    صمیمی ادامه داد: تحریمها و گران شدن ارز فرصت مناسبی است تا مسؤولان داخلی به این محصول استراتژیک داخل بپردازند؛ چراکه اکنون واردات گران شده است و در برخی موارد هم امکان واردات به لحاظ تحریم وجود ندارد و برای بقای صنعت پنبه باید به تولید داخل بهای بیشتری بدهند.

    وی در ادامه با انتقاد از بخش تولید گفت: صنعت ریسندگی نمی‌تواند با تولید پنبه که در زمینه بذر مشکل دارد، کیفیت پایینی دارد، الیاف غریبه در آن زیاد است و طول الیاف هم کوتاه است، ادامه دهد. صنعت امروز نمی‌تواند به هر قیمتی از بخش تولید پنبه حمایت کند. تولیدکنندگان داخل هم باید بتوانند محصولات خود را حداقل مشابه خارجی تولید کنند.

    کد خبر : 2707
    تاریخ خبر : 1399/07/14 || 01:59:43
    برچسب ها : - امکان - خودکفایی - تولید - پنبه - سال - دیگر - تحریم - گرانی - ارز - فرصت - شکوفایی - طلای - سفید
  • تخت گاز قیمت خودرو / دلالان جولان می‌دهند

    دانشجو

    تخت گاز قیمت خودرو / دلالان جولان می‌دهند

    به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، افزایش قیمت دلار این روزها بهانه خوبی برای دلالان خرید و فروش خودرو شده است. به این صورت که آنها با اعلام رقم‌های نجومی درصدد تشدید التهاب بازار خرید و فروش خودرو هستند. البته اتفاقات این روزهای بازار خودرو در حالی هر روز به شکل متفاوتی خود را نشان می‌دهد که هنوز دولت و به ویژه وزارت صنعت که اخیرا صاحب وزیر شده است، هیچ تصمیمی به کارنگرفته و همین امر عاملی می‌شود تا فضا برای دلالی در بازار خرید و فروش خودرو فراهم باشد.

    به گفته فروشندگان خودرو از هفته گذشته که بازار روند افزایشی قیمت‌ها را متاثر از قیمت ارز و سکه شاهد بوده است معاملات ما نیز متوقف شده و کمتر خرید و فروشی توسط نمایشگاه‌داران انجام می‌شود. اما نکته جالب اینجاست رکود خرید و فروش در بازار خودرو در حالی هر روز تشدید می‌شود که بازار قیمت در فضای مجازی داغ بوده و هر کس به سلیقه خود رقم‌هایی را برای انواع خودروها پیشنهاد می‌کند. جالب اینجاست اگر به سایت‌های خرید و فروش خودرو سری بزنید مشاهده می‌شود که اکثرا به دنبال بررسی قیمت بوده و کمتر معامله‌ای صورت می‌گیرد.

    با این وجود اعلام همین نرخ‌های نجومی عاملی می‌شود تا بازار قیمت‌ها به هم ریخته شده و هر کس بدون هیچ ضابطه خاصی قیمتی را برای محصول خود تعیین می‌کند.

    نکته قابل تامل اینجاست سازمان حمایت در این شرایط سکوت کرده و حتی سازمان تعزیرات حکومتی نیز خود را متولی برخورد با متخلفین نمی‌دارند.

    به گفته سازمان تعزیرات حکومتی، معیار قیمتی برای خودرو اعلام نشده و همین امر ما را در برخورد با دلالان که قیمت‌های بالایی را در انواع محصولات اعمال می‌کنند، بلاتکلیف کرده است.

    در حال حاضر هنوزو زارت صنعت هیچ برنامه ای برای مدیریت بازار خودرو اجرایی نکرده و به نوعی بازار رها شده است. نکته قابل تامل اعلام نرخ‌های نجومی برای خودروهاست در برخی از محصولات از جمله پراید نرخ اعلامی 130 میلیون تومان توسط دلالان مطرح می‌شود در مورد تیبا نیز رقم‌های 150 تا 160 میلیون تومان در آگهی‌ها درج شده که همین امر خریدار را در خرید محصولات مردد کرده و همه به نوعی منتظر تعیین تکلیف اوضاع هستند.

    کد خبر : 2706
    تاریخ خبر : 1399/07/14 || 01:59:43
    برچسب ها : - تخت - گاز - قیمت - خودرو - دلالان - جولان - می‌دهند
  • تابستان امسال ۳۵۵ هزار راس گاو و گوساله پروار شد

    دانشجو

    تابستان امسال ۳۵۵ هزار راس گاو و گوساله پروار شد

    به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، گوشت یکی از مهمترین و اساسی‌ترین منابع پروتئین حیوانی و اصلی‌ترین ماده غذایی مورد نیاز انسان‌هاست. از این‌رو با توجه به رشد سریع جمعیت چاره‌ای جز افزایش تولیدات دامی نیست. افزایش تولیدات دامی با افزایش تعداد واحد‌های دامی و افزایش بازده واحد دامی حاصل می‌شود.

    پرواربندی یکی از روش‌هایی است که می‌تواند ظرفیت بازدهی را در هر واحد دامی افزایش داده و همزمان با افزایش تولید گوشت، کیفیت لاشه را نیز افزایش دهد. همچنین این روش موجب اشتغال زایی، کاهش واردات گوشت، اقتصادی شدن و سوددهی بیشتر واحد‌های تولیدی است و امروزه موردتوجه پرورش دهندگان بیشتری واقع شده است.

    مرکز آمار، نتایج حاصل از آمارگیری تعداد و تولیدات فصلی دام سنگین (گاو و گوساله) در تابستان امسال را منتشر کرد. براین اساس تابسان امسال یک میلیون و ۸۹۰ هزار تن شیر گاو در دامداری‌های کشور تولید شده است.

    یافته‌های دیگر این طرح آمارگیری نشان می‌دهد تعداد گاو و گوساله موجود در دامداری‌های کشور در پایان این فصل چهار میلیون و ۸۵۰ هزار راس دام سنگین در دامداری‌ها وجود داشته که ۲۹۹ هزار راس گوساله در تابستان متولد شده است.

    مقایسه آمار نشان می‌دهد که در تابستان امسال نسبت به قصل قبل آن، مقدار تولید شیر ٣٦ هزار تن و تعداد دام پروار شده، ٢ هزار رأس افزایش یافته است.

    براساس اعلام مرکز آمار قیمت یک کیلوگرم گوشت گاو و گوساله در شهریورماه ۸۸ هزار و ۶۳۰ تومان و قیمت یک لیتر شیر پاستوریزه هفت هزار و ۷۰۰ تومان بود.

    مرکز آمار روز گذشته قیمت اقلام خوراکی شهری در شهریورماه را منتشر کرد.

    کد خبر : 2705
    تاریخ خبر : 1399/07/14 || 01:59:43
    برچسب ها : - تابستان - امسال - ۳۵۵ - هزار - راس - گاو - گوساله - پروار
  • ایجاد درآمد پایدار عادلانه مالیاتی تنها راه جبران کسری بودجه

    دانشجو

    ایجاد درآمد پایدار عادلانه مالیاتی تنها راه جبران کسری بودجه

    به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، با شروع فصل پاییز گمانه‌زنی‌ها درباره بودجه سال آتی کشور شروع می‌شود. با توجه به شرایط خاص اقتصادی، تحریم‌های یک جانبه، تبعات اقتصادی کرونا و با در نظر گرفتن اینکه بودجه ۱۴۰۰ آخرین بودجه دولت تدبیر و امید است اهمیت بودجه ریزی مناسب پیش از پیش هویدا می‌شود. طی سال‌های اخیر همواره اقتصاد ایران با کسری بودجه فزآینده رو به رو بوده و دولت‌ها با طراحی روش‌های مختلف سعی در حل مقطعی این مشکل داشته‌اند. موضوع مهم در این بین «مقطعی» و صرفا «مسکن» بودن راهکار‌ها برای بیماری وخیم کسری بوده است. تاکنون هیچگاه راهکار پایداری برای تامین منابع بودجه طراحی و اجرا نشده است و ایضا این صرفا موجب انتقال بحران از حال به آینده بوده‌اند.
    در ادامه به بررسی اولویت‌های مجلس شورای اسلامی برای اصلاح بودجه در گفتگو با مهدی موحدی بکنظر، عضو هیات علمی دانشگاه شاهد، خواهیم پرداخت.

    وی در این باره، گفت: مقام معظم رهبری در سال ۹۷ نامه‌ای خطاب به دولت نوشتند و در آن نامه از دولت خواسته شد تا یکسری اصلاحات ساختاری برای بودجه اعمال شود و بر اساس آن، بودجه مطابق اصلاحات ساختاری مجددا تنظیم شود، اما با وجود تاکید ایشان شاهد هیچگونه تغییری در بودجه نبودیم.

    موحدی بکنظر، افزود: با توجه به اینکه این اصلاحات صورت نگرفت، از سال ۹۷ تاکنون از لحاظ منابع بودجه‌ای روز به روز وضعیت کشورمان وخیم‌تر شده است. راه حل برون رفت از این وضعیت، انجام این اصلاحات و ایجاد درآمد پایدار برای تامین منابع بودجه است.

    این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: اگر این درآمد پایدار ایجاد نشود ناچاریم پولی شدن بودجه را قبول کنیم که می‌تواند تبعات بسیار مخربی داشته باشد. در غیر اینصورت هم هر ساله فشار بودجه‌ای بیشتری به دولت تحمیل می‌شود از این رو ضروری است که دولت اصلاحات ساختاری در هزینه‌ها انجام دهد و فضایی را برای دسترسی به درآمد پایدار عادلانه مبنی بر مالیات مهیا کند.

    وی در تشریح پولی شدن بودجه اظهار داشت: زمانی که دولت نتواند منابع بودجه‌ای خود را تامین کند لاجرم از نظام بانکی (به طور خاص بانک مرکزی و بانک‌های تجاری) استقراض خواهد کرد. این موضوع باعث خلق نقدینگی و افزایش تورم می‌شود. تورمی که بار آن بر دوش مردم خواهد بود.

    موحدی ادامه داد: اکنون به لحاظ اقتصادی در شرایطی قرار داریم که تنها راه نجاتمان برای تامین بودجه، ایجاد درآمد پایدار عادلانه مالیاتی است زمان این اقدام هم وجود دارد و دیگر نسخه‌هایی مانند تامین کسری بودجه از طریق استقراض از بانک، اوراق مشارکت و از این دست اقدامات پاسخگوی منابع بودجه نیستند.

    وی اظهار کرد: تنها راه نجات ما از شرایط کنونی برای تامین بودجه سوق دادن دولت به سمت اخذ مالیات‌های عادلانه است به این نحو که این مالیات کمترین اثرات مخرب را روی قشر مستضعف جامعه داشته باشد. باید در نظر داشت که بخش قابل توجهی از مردم هم اکنون از تبعات اقتصادی کرونا رنج می‌برند و فشار مالیاتی می‌تواند برای آن‌ها آزار دهنده باشد.

    وی تشریح کرد: به عنوان مثال مالیات بر مجموع درآمد یکی از راه‌های اخذ این مالیات عادلانه است. بر این اساس، دولت باید به دنبال طراحی پلتفرم‌های اجرایی باشد تا این پلتفرم‌ها جلوی فرار مالیاتی را بگیرند و بر طبق آن‌ها مالیات عادلانه از افرادی که صاحب درآمد‌های بالا هستند (دو دهک ثروتمند جامعه) اخذ شود. اساسا پس از این باید هدف مالیاتی برای همین طبقه طراحی شود.

    این کارشناس اقتصادی یادآور شد: در حال حاضر شرایط برای اجرایی کردن طرح اخذ مالیات عادلانه در کشور وجود ندارد و اجرایی شدن آن در گرو فراهم سازی زمینه‌های لازم است تا طی ۲ یا ۳ سال آینده این طرح اجرایی شود.

    وی در پایان اظهار داشت: در زمان کندی و کاهلی دولت در زمینه طراحی درآمد‌های پایدار مالیاتی این وظیفه قانونگذار است که به میدان بیاید و این مشکل ریشه‌ای اقتصاد کشورمان را حل کند. اگر هم اکنون این موضوعات در بودجه سال ۱۴۰۰ طراحی و به نوعی پایه گذاری شود می‌توان امیدوار بود در سال آینده کمی از عایدی آن به دولت آتی برسد و طی سال‌های آینده به حد ایده‌آل برسد. آنچه مهم است عزم و همت برای حرکت به سمت درآمد‌های پایدار عادلانه مالیاتی است.

    کد خبر : 2704
    تاریخ خبر : 1399/07/14 || 01:59:43
    برچسب ها : - ایجاد - درآمد - پایدار - عادلانه - مالیاتی - تنها - راه - جبران - کسری - بودجه
  • مشترکان در پرداخت قبض الکترونیک برق دقت کنند

    دانشجو

    مشترکان در پرداخت قبض الکترونیک برق دقت کنند

    به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، طرح ملی قبض سبز با هدف حذف قبض کاغذی و تسهیل در ارائه خدمات غیر حضوری به مشترکان از سال ۹۸ وارد مرحله اجرا شد و به این ترتیب شماره‌های تماس نزدیک به ۳۶ میلیون مشترک (معادل ۹۸ درصد مجموع مشترکان) جمع‌آوری شد تادر ارائه قبض پیامکی و ایجاد ارتباط دوسویه با مشترکان مورد استفاده قرار گیرد.

    ایجاد هاب متمرکز قبض سبز و بستر رویت و پرداخت صورتحساب‌های برق به‌صورت مجازی از مهم‌ترین اقدام‌های انجام شده در طرح ملی قبض سبز است.

    روش‌های مشاهده و پرداخت غیرحضوری قبوض شامل استفاده از وب‌سایت شرکت‌های توزیع، اپلیکیشن‌های تلفن همراه، مشارکت ۱۲ سامانه پرداخت الکترونیک (PSP)، سامانه تلفنی ۱۵۲۱، دستگاه‌های ATM بانک‌ها و POS فروشگاه‌ها و نیز دفاتر پیشخوان دولت و ICT روستایی بوده است که همچنان در حال توسعه و ارتقای سطح خدمات هستند.

    مشترکان برای استفاده بهتر از این خدمت باید چندمورد را به دقت انجام دهند تا در دریافت قبض و پرداخت آن با مشکل روبرو نشوند.

    مشترکان باید نسبت به درج صحیح شناسه قبض دقت داشته باشند وارد کردن اطلاعات اشتباه می‌تواند آن‌ها را با مشکلات روبرو کرده و فرایند دریافت و پرداخت به درستی صورت نگیرد.

    مشترکان نسبت به ارسال شماره همراه خود دقت و آن را صحیح وارد کنند دقت نکردن در ارسال صحیح شماره همراه ممکن است اطلاعات قبض آنان را به افراد دیگری منتقل کند.

    پیامک‌های ارسالی از سوی اداره برق را به دقت مطالعه و در صورتی که صورتحساب ارسالی وپیامک شده با اطلاعات آن‌ها منطبق بود نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

    اگر پیامکی که حاوی اطلاعات کنتور (مشترک) دیگری برایشان ارسال شد، آن را پرداخت نکنند، چون ممکن است مشترک دیگری دقت لازم را به خرج‌نداده و شماره همراه را اشتباهی وارد سیستم کرده باشد.

    هرگونه اشتباهی در صورتحساب‌های پیامک شده را به امور برق مناطق خود اطلاع دهند.

    به زودی اپلیکیشن خدمات غیرحضوری برق ایران راه اندازی می‌شود که از این طریق نیاز به مراجعه حضوری کاهش چشمگیری خواهد یافت.

    همچنین مشترکانی که منازل خود را تغییر می‌دهند باید شناسه قبض را به همان روشی که در منزل قبلی در سیستم ثبت‌کرده، دوباره ثبت کنند و از آن پس هزینه برق مصرفی این کنتور جدید برای آن‌ها پیامک خواهد شد.

    مردم می‌توانند از همه درگاه‌های الکترونیکی که در اختیار دارند برای ثبت اطلاعات قبض برق خود اقدام کنند.

    ساده‌ترین روش ارسال پیامک به سرشماره ۱۰۰۱۵۲۱ برای شهروندان تهرانی و ۲۰۰۰۱۵۲۱ برای سایر هموطنان در سراسر کشور است.

    کد خبر : 2703
    تاریخ خبر : 1399/07/14 || 01:59:43
    برچسب ها : - مشترکان - پرداخت - قبض - الکترونیک - برق - دقت - کنند
  • ممنوعیت نوسان‌گیری؛ تصمیم درست یا غلط؟ / حقوقی‌ها پرچمدار سفته‌بازی در بورس

    دانشجو

    ممنوعیت نوسان‌گیری؛ تصمیم درست یا غلط؟ / حقوقی‌ها پرچمدار سفته‌بازی در بورس

    گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، بعد از اعلام خبر ممنوعیت نوسان گیری در بورس اظهارنظر‌ها و واکنش‌ها به این موضوع مختلف بود. بسیاری مخالف این مصوبه بودند و آن را مغایر با روش جاری و ساری فرآیند سرمایه پذیری و سرمایه گذاری در بورس عنوان کردند و این مساله را موجب فرار و گریز سهامداران خرد و فعالان حرفه‌ای از بازار عنوان کردند، اما برخی هم به دلایل خود موافق ممنوعیت نوسان گیری هستند. ما در این گزارش نقطه نظر دو کارشناس مخالف و موافق ممنوعیت سرمایه نوسان گیری در بورس را جویا شدیم که در ادامه آمده است.

    مهدی منصوری بیدکانی؛ اقتصاددان و کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو درباره ممنوعیت نوسان گیری در بورس گفت: نوسان گیری به رفتاری در بورس اطلاق می‌شود که برخی سهامداران سهمی را می‌خرند و همان روز آن سهم را به فروش می‌رسانند، لذا در بالا و پایین کردن نرخ سهام بورس به شدت تاثیر گذار هستند. اصولا سفته باز‌ها از نوسانات کوتاه مدت بازار بهره می‌برند.

    وی دراین باره افزود: در حقیقت فرهنگ سهام داری و سفته بازی ضد یکدیگر به شمار می‌روند، جالب این است بخشی از حیات شاخص همین سفته باز‌ها هستند که نقدینگی به بورس تزریق می‌کنند، لذا اگر ما در قالب یک سازو کار منطقی و علمی نوسان گیری را در طی یک مدت کوتاه از بین ببریم اقدام معقولی انجام داده ایم، اما حذف و ممنوعیت نوسان گیری آن هم به صورت ضربتی به معنای تیشه زدن به ریشه‌های بورس است.
     
    ممنوعیت

    کارشناس بورس خاطر نشان کرد: مساله این است که باید بپذیریم خود دولتی‌ها و حقوقی‌ها عامل رواج و شیوع سفته بازی در بورس به شمار می‌روند. این موضوع بر فعالان بازار سرمایه پوشیده نیست که حقوقی‌ها متهم ردیف اول سفته بازی به شمار می‌روند. دولت باید این موضوع را روشن کند که در پی حذف نوسان گیری چه هدفی را دنبال کرده است؟ اگر ممنوعیت نوسان گیری یک تصمیم سیاسی نیست چرا بستر‌های لازم برای تحقق شفافیت و اتاق شیشه‌ای در بورس را ایجاد نمی‌کند؟

    وی تصریح کرد: اگر سیاست‌ها و تصمیم گیری‌های دولت سیاسی و در راستای حمایت از بخش خاصی از سهامداران حقوقی نیست چرا بر تراکنش‌ها و نقل و انتقالات مالی مالیات وضع نمی‌کند که از این روش تضمین کننده رشد اقتصادی کشور هم محقق شود؟

    منصوری بیدکانی ادامه داد: دولتی‌ها باید بدانند با تصمیمات ناگهانی و ابلاغ زمان نادرست برخی تصمیمات کارآمدی بورس و تصمیم اتخاذ شده را زیر سوال می‌برند. عملکرد مسوولین نشان داده که متاسفانه تدبیری در اتخاذ سیاست‌ها و کنترل احساسات در بازار وجود ندارد. بی تردید بازار قرمز روز‌های گذشته نشان دهنده این موضوع است.

    بیشتر بخوانید:

    راهکار‌های ثبات و تعادل بازار سرمایه در بلندمدت

    نقش پررنگ حقوقی‌ها در ریزش شاخص بورس


    کارشناس بورس اضافه کرد: بنده و بسیاری از کارشناسان از هفته‌های پیش بر این موضوع تاکید کردیم که برای باقی ماندن شاخص روی عدد ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد ما نیاز به تزریق پول به بازار داریم، بنابراین راهکار‌هایی که دولتی‌ها و مسوولان سازمان بورس اتخاذ میکنند به هیچ وجه با واقعیت و نیاز‌های بازار همخوانی ندارد و جواب نمی‌دهد.

    منصوری درباره مشاوران و مدیران تصمیم گیر بورس گفت: تصمیم گیری‌های مسوولان دولتی و بورسی‌ها نشان می‌دهد که یا فاقد مشاوران زبده و آگاه به مسائل بازار هستند، یا بالعکس مشاوران خوبی دارند، اما همچنان شنونده خوبی نیستند و به مشاوره‌ها گوش نمی‌دهند، البته تجارب نشان می‌دهد گزینه دوم بیشتر به واقعیت نزدیک باشد، چرا که مشاوران بازار سرمایه در بورس کارشناسان قوی و زبده‌ای هستند، اما مدیران غیر کاردان مانع تحقق مشاوره‌های خوب می‌شوند. از این جهت انتظار می‌رود مجلس شورای اسلامی به معنای واقعی کلمه وارد این موضوع شود تا مانع افسار گسیختگی بیش از پیش بورس شوند.

    این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: ممنوعیت نوسان گیری شاید در کاهش سفته بازی تاثیر بگذارد، اما مساله این است که خودشان سفته بازان اصلی هستند، مشخص است که سهامداران خرد توانی برای سفته بازی‌های تاثیر گذار ندارند، لذا خود حقوقی‌ها پرچمداران سفته بازی بورس هستند. از سوی دیگر دولتی‌ها تصمیمات اتخاذ شده را به بدترین شکل ممکن اعلام می‌کنند، بنحوی که مردم را از بازار سرمایه فراری می‌دهد.

    منصوری با بیان این موضوع که بهتر است مسوولین کمتر درباره بورس اظهار نظر کنند گفت: به نظر می‌رسد مسوولین دولتی و مدیران سازمان بورس بهتر است مدتی هیچ تصمیمی نگیرند، فعلا سکوت کنند، اگر روزه سکوت بگیرند بد نیست. هر زمان آقای روحانی از اطمینان بخشی و ارزان شدن کالا‌ها و بازار‌ها سخن می‌گوید واکنش‌ها منفی می‌شود، به این دلیل که مردم به شدت به دولت بی اعتماد هستند، لذا بهتر است تصمیماتی که دولت اتخاذ می‌کند با روش‌های بهتری اعلام شود.

    بیشتر بخوانید:

    زیان مردم در سایه‌ی عدم شفافیت تالار شیشه‌ای

    راهکار اصلی تامین مالی تولید در بازار سرمایه چیست؟


    وی دراین باره تاکید کرد: مساله مهمی که حتما باید دنبال شود این است که بر روی نهادینه کردن فرهنگ سهام داری کار شود و با سفته بازی که منجر به حباب سازی می‌شود مقابله شود، با سفته بازانی که بعد از دریافت سود میدان را خالی می‌کنند باید برخورد شود، اما نباید تمام فشار تصمیمات غلط بر مردمی وارد شود که به تازگی وارد بورس شده تا سهمی را بخرند و بفروشند؛ اسم این نوع از خرید و فروش مردم عادی را نمی‌توان سفته بازی گذاشت چرا که تلاش برای پول درآوردن است نه سفته بازی. سفته بازان کسانی هستند که رانت‌هایی در اختیار دارند که سهامداران معمولی از آن برخوردار نمی‌شوند.

    همایون دارابی؛ کارشناس ارشد بازار سرمایه که موافق ممنوعیت نوسان گیری در بورس است در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو گفت: بورس‌ها در شرایط خاص تصمیمات خاصی می‌گیرند، این مساله در همه‌ی بورس‌های دنیا امری متداول است، بنابراین اگر بازار با شرایط ویژه‌ای رو به رو باشد مسوولین بازار موظف به اتخاذ تصمیماتی می‌شوند که شاید این تصمیمات را در حالت عادی اتخاذ نکنند. ممنوعیت نوسان گیری هم از جمله آن مسائلی است که مانع نوسان منفی در بازار می‌شود، از این رو قانونگذار چنین تصمیمی اتخاذ کرده که از نظر من تصمیم درستی است.
     
    ممنوعیت

    وی ادامه داد: برخی در بازار سرمایه امروز سهمی می‌خرند و همان سهم را امروز می‌فروشند برای اینکه به دنبال دریافت چند درصدی یا در حد یک کارمزدی هستند، شاید درنگاه اول این موضوع مهمی نباشد، اما همین معاملات روزانه و درصد‌ها و کارمزد‌های معاملات موجب ایجاد نگرانی در بازار می‌شود به همین خاطر ناظر برای کنترل نگرانی‌ها تصمیم درستی مبنی بر ممنوعیت نوسان گیری اتخاذ کرده است، ضمن اینکه این اقدامات از جمله بحث معاملات الگوریتمی بحث نوسانات یک روزه را تا زمانی که این اطمینان به دست آید که بازار توانسته از این مرحله عبور کند باید به جای خود باقی بماند.

    دارابی در پاسخ به تاثیرات منفی این تصمیم بر کاهش حجم پول در بازار گفت: به هر حال معاملات روزانه قدرت نقد شوندگی ایجاد نمی‌کند، شما همین امروز می‌خرید و همین امروز می‌فروشید، بنابراین این موضوع نمی‌تواند روی بحث نقد شوندگی تاثیر چندانی به جا بگذارد به این دلیل که پولی که در بازار می‌آید همان روز هم از بازار خارج می‌شود، لذا اگر سودی کرده باشید سود را می‌گیرید و اگر ضرر کرده باشید ضرر را پرداخت می‌کنید، به همین خاطر اثری روی حجم معاملات به جا نمی‌گذارد.

    کارشناس بورس درباره تاثیرات منفی نوسان گیری ادامه داد: از این جهت که موجب نگرانی تازه واردان به بورس شده بله این تصمیم تبعات منفی دارد و موجب نگرانی سهامداران جدید به بورس شده است. اما هر تصمیمی که باعث شود بازار زودتر به تعادل برسد می‌تواند به بازار کمک کند. به هر حال مدیریت هیجان و استرس در بورس مساله‌ای مهم است چرا که از برخی جهات خوب و برخی جهات منفی است، اما بنده معتقدم ممنوعیت نوسان گیری در حال حاضر برای جلوگیری از سفته بازی یک ضرورت است.

    پرویز جلیلی کامجو؛ اقتصاددان و کارشناس بازار سرمایه هم در رابطه با تصمیم لغو نوسان گیری در بورس گفت: اکنون اختیار خرید و فروش در بسیاری از نماد‌ها فعال نبوده و بازار دوطرفه نیست. با وجود چنین مشکلات بنیادی ایجاد محدودیت در نوسان‌گیری روزانه اقدامی منطقی نیست و نمی‌توان گفت که با این تصمیم سازمان بورس و اوراق بهادار تاثیر چشمگیری در جهت ساماندهی معاملات دارد.
    جلیلی کامجو افرود: در بازار فعلی حدود ۸۰ درصد سهامداران بی‌تجربه هستند بنابراین ایجاد چنین محدودیت‌هایی نمی‌تواند تاثیر چندانی بر روند معاملات داشته باشد

    کد خبر : 2702
    تاریخ خبر : 1399/07/14 || 01:59:43
    برچسب ها : - ممنوعیت - نوسان‌گیری؛ - تصمیم - درست - غلط؟ - حقوقی‌ها - پرچمدار - سفته‌بازی - بورس
  • با امضای تفاهمنامه‌ای عملیاتی شد: صدور سفرکارت ۲۰ میلیونی بانک ملت با نرخ سود ۴ درصد

    دانشجو

    با امضای تفاهمنامه‌ای عملیاتی شد: صدور سفرکارت ۲۰ میلیونی بانک ملت با نرخ سود ۴ درصد

     به گزارش گروه بازرگانی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی بانک ملت، در تفاهمنامه ای که به امضای دکتر علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و دکتر محمد بیگدلی مدیرعامل بانک ملت رسید، سطح همکاری های طرفین از طریق ارائه خدمات ویژه بانکی و طرح تسهیلات گردشگری با رویکرد سفر مسوولانه و ایجاد نشاط اجتماعی و با هدف حمایت و توسعه زیرساخت ها و تاسیسات گردشگری با مجوز این وزارتخانه، ارتقا خواهد یافت.
    بر اساس این گزارش، سفرکارت ملت در قالب عقد مرابحه با مدت استفاده ۱۵۰ روز، مدت بازپرداخت ۱۸ ماه، یک ماه تنفس و نرخ سود ۴ درصد و تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال برای هر فرد، به متقاضیان ارائه خواهد شد که قابل استفاده برای انواع تور و سفرهای داخلی و سفرهای زیارتی خواهد بود.
    اعتبار زمانی این تفاهمنامه، دو سال شمسی تعیین شده است که با توافق طرفین برای سال یا سال های بعد قابل تمدید خواهد بود.
    دکتر علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مراسم امضای این تفاهمنامه با قدردانی از دست اندرکاران بانک ملت بابت طراحی این کارت اعتباری، این طرح را طرحی خوب و اثرگذار خواند و اظهار داشت: بانک ملت جزو بانک های پیشرو و معتبر کشور است و امید دارم که سفرکارت ملت، متفاوت با کارت های سفر دوره های قبلی باشد زیرا در طراحی آن، خود بانک حضور داشته و طراحی دقیق و درستی انجام داده است.
    وی با بیان این نکته که با پشتیبانی بانک ملت، این طرح به عنوان طرحی موفق به پیش خواهد رفت، افزود: در این طرح، گروه های هدف به طور دقیق مدنظر قرار داده شده است و با پشتوانه ای که این طرح دارد باعث رونق صنعت گردشگری کشور خواهد شد.
    دکتر مونسان، زنجیره گردشگری را زنجیره ای بزرگ خواند که بخش مهمی از صنعت حمل و نقل و فروش صنوف را در شهرها و روستاها پوشش می دهد بنابراین، این رویداد رویداد مهمی برای رونق بخش بزرگی از اقتصاد محسوب می شود.
    وی زنجیره گردشگری را یک زنجیره مهم ارزش آفرین خواند و ادامه داد: سهم این بخش از تولید ناخالص داخلی ۱۱.۸ میلیارد دلار به صورت مستقیم و ۳۳ میلیارد دلار به صورت غیرمستقیم است که ۶.۸ درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد و استاندارد آن در جهان ۱۰.۴ درصد است که نشان می دهد در سال های اخیر این صنعت در ایران رشد چشمگیری داشته است.
    وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به ورود ۸.۸ میلیون گردشگر خارجی به کشور در سال ۹۸ با وجود شیوع کرونا در دو ماه پایانی سال، ادامه داد: حجم گردشگری داخلی نیز بسیار رونق پیدا کرده و سفر جزو الزامات سبد خانوارها قرار گرفته است.
    وی با اشاره به این نکته که در سه و نیم سال گذشته ۲۲ هزار میلیارد تومان پروژه گردشگری در قالب ۲۲۰۰ پروژه افتتاح شده است، گفت:۱۰ هزار میلیارد تومان پروژه دیگر تا پایان دولت افتتاح خواهد شد و هم اکنون حجم پروژه های در حال اجرا در حوزه گردشگری ۱۳۷ هزار میلیارد تومان است.
    دکتر مونسان نرخ سود ۴ درصد را برای سفرکارت ملت، بی نظیر دانست که نمونه آن در تسهیلات قرض الحسنه و برای بخش های حمایتی اعمال می شود ولی بانک ملت با سازوکارهایی که پیش بینی کرده، این نرخ را برای تسهیلات سفر نیز عملیاتی کرده است.
    وی این پروژه را یک پروژه جذاب، مفید و موثر خواند و اظهار امیدواری کرد که در آینده، پروژه های دیگری در حوزه گردشگری با مشارکت بانک ملت که از بانک های نمونه کشور است به مرحله اجرا درآید.
    دکتر محمد بیگدلی، مدیرعامل بانک ملت نیز با تبریک هفته گردشگری، در سخنانی از دست اندرکاران فراهم ساختن مقدمات این تفاهمنامه قدردانی کرد و اظهار داشت: شیوع کرونا، بر ابعاد مختلف اقتصاد کشور اثر منفی گذاشته ولی بیشترین تاثیر را در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی داشته است.
    وی با بیان این نکته که ۵ درصد از اشتغال کشور متاثر از حوزه گردشگری است، ادامه داد: بانک ملت به عنوان بزرگ ترین بانک خصوصی کشور که در حوزه تامین مالی واحدهای تولیدی، بیشترین نقش را ایفا کرده، در حوزه گردشگری نیز وارد شده و با جلسات و پیگیری های متعدد، تفاهمنامه ای را در این زمینه آماده کرد که از مجموعه اقدامات حمایتی این بانک در دوران شیوع کرونا محسوب می شود.
    مدیرعامل بانک ملت هدف این بانک را از انعقاد تفاهمنامه یادشده، رونق و توسعه صنعت گردشگری در حوزه سفرها، صنایع دستی و میراث فرهنگی خواند که از کرونا بیشترین آسیب را متحمل شده است.
    به گفته وی، رونق این سه بخش، به رونق ۱۸ صنف خواهد انجامید که اقدامی مهم و ارزشمند در شرایط سختی کرونایی است.
    دکتر بیگدلی از اختصاص ۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات در فاز نخست اجرای طرح سفرکارت ملت خبر داد و اظهار امیدواری کرد که این مبلغ با پیگیری و همراهی وزارتخانه و سایر صنوف مرتبط، خیلی سریع جذب شود و برای فاز بعدی رقم های بالاتری اختصاص داده شود.
    وی نرخ سود ۴ درصد را برای این کارت ها محرک خوبی برای استفاده کنندگان کارت ها و همچنین ارائه دهندگان خدمات خواند و اضافه کرد: بانک ملت در زمینه حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا ۱۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات اختصاص داده که بخش عمده ای از آن پرداخت شده و بخش باقیمانده نیز در حال پرداخت است.
    به گفته دکتر بیگدلی، ۱۰۰ هزار میلیارد ریال از تسهیلات بانک ملت نیز در حوزه گردشگری پرداخت شده است و این بانک آمادگی دارد تا هرجای دیگر نیز که امکان ورود داشته باشد، وارد شود و به رونق این بخش کمک کند و تاثیرات منفی کرونا را برای این حوزه تا حدودی کاهش دهد.
    وی اظهار امیدواری کرد که امضای تفاهنامه منشا خیر و برکت برای بانک ملت، فعالان عرصه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی باشد و باعث عبور حوزه گردشگری از این بحران شود.
    هادی سپانلو، مدیر امور طرح و برنامه بانک ملت نیز در توضیح این طرح گفت: این پروژه حاصل تلاش ۵ ماهه کارشناسان دو مجموعه است که در نوع خود برای نخستین بار است که در کشور اجرا می شود.
    وی سهولت و راحتی برای دریافت این کارت را از ویژگی های آن خواند و افزود: هم سازمان ها می توانند برای کارکنان خود سفارش کلی بدهند و هم افراد می توانند با مراجعه به شعب بانک نسبت به دریافت آن اقدام کنند.
    سپانلو تاکید کرد که در صورت استقبال، امکان صدور مکانیزه این کارت در محیط وب نیز وجود خواهد داشت.
    حسین اربابی، مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیل رانی نیز از بانک ملت به عنوان یک بانک ریشه دار و بزرگ نام برد که به درستی وارد حوزه گردشگری شده و اشکالات و ایرادات طرح های اجراشده قبلی را به طور کامل مرتفع کرده است.
    وی با بیان این نکته که بانک ملت به عنوان یک تامین کننده خوب، تاسیسات گردشگری به عنوان ارائه کننده خدمات و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان سیاستگذار، وارد این طرح شدند که در نتیجه این تعامل کارتی طراحی شد که یک بارقه امید برای مردم به حساب می آید تا سفرهای مسوولانه و کم خطر خود را از مسیر رسمی گردشگری انجام دهند.
    به گفته وی، عملیاتی شدن سفرکارت ملت، باعث تحریک بازار به سمت حوزه گردشگری و رونق این بخش خواهد شد.
    در پایان این مراسم و پس از امضا و تبادل تفاهمنامه ها، از سفر کارت ملت با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مدیرعامل بانک ملت رونمایی شد.
    در این مراسم، مهدی قدمی و سیدابوطالب دیبایی معاونان مدیرعامل، هادی سپانلو و علی اکبر صابریان مدیران امور، محمدحسین محمودی و مجتبی توکلی روسای ادارات کل بانک ملت و همچنین شرفی مدیرعامل شرکت معین گردشگری ملت نیز حضور داشتند.


    کد خبر : 2701
    تاریخ خبر : 1399/07/14 || 01:59:43
    برچسب ها : - امضای - تفاهمنامه‌ای - عملیاتی - صدور - سفرکارت - میلیونی - بانک - ملت - نرخ - سود - درصد
  • خاکساری :دولت مردم را تبدیل به دلالان حرفه‌ای در بازار خودرو کرده است!

    دانشجو

    خاکساری :دولت مردم را تبدیل به دلالان حرفه‌ای در بازار خودرو کرده است!

    به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، دیگر خبر رسیدن نرخ پراید، خودرویی که مثلا ملی است به ۱۳۵ میلیون تومان شاید عجیب نباشد، اصلا انگار مردم به گرانی عادت کرده اند، ما از مردم عادی حرف می‌زنیم، همان تماشاچیان صرف عرصه اقتصاد که فقط نظاره گر شده اند، امکان خرید و تقاضا را از دست داده و روز به روز بیشتر عمق فشار و گرفتاری خود را نظاره می‌کنند، خودرو گران شود برای بسیاری از مردم از این جهت که دیگر نمی‌توانند خودرو بخرندخیلی فرق نمی‌کند، اما از آن جهت که روی قیمت سایر کالا‌ها تاثیر می‌گذارد عمق گرفتاری را بیشتر می‌کند. تا اینجای کار برای مردمی که تماشاچی هستند و قدرت خریدی ندارند گرانی خودرو فرق نمی‌کند، حالا این سوال مطرح می‌شود چه کسانی از این بازار پر تنش و رو به جلوی قیمتی سود می‌برند؟ اهداف گرانی خودرو در بازاری که متقاضی ندارد چیست؟

    این سوال‌ها را علی خاکساری عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس صنعت خودرو به ما پاسخ داده است که در ادامه متن گفتگو با این کارشناس صنعت خودرو را ملاحظه می‌کنید.

    آیا جلوگیری از واردات خودرو یک روش مدیریتی درست در زمان محدویت ارزی کشور است، یعنی دولت برای کنترل خروج ارز از کشور مانع واردات خودرو به داخل شده یا با این سیاست روی انحصاری بودن بازار خودرو برای منافع عده‌ای مانور می‌دهد؟

    بحث منافع دولت و انحصارگران مطرح است تا حفاظت از خروج ارز. دولت هیچ وقت به منظور کنترل خروج ارز از کشور، جلوی واردات خودرو را نگرفته است. به هر حال پیداست واردات خودرو با تخصیص ارز دولتی یا ارز نیمایی کاملا غلط است، اما اگر دولت به فکر حمایت از انحصارگران نیست چرا اجازه نمی‌دهد مردم با ارز شخصی خودروی دلخواه خود را وارد کنند، بدون اینکه دولت ارزی به این مقوله تخصیص دهد.

    پس مشخص می‌شود که دولت حامی انحصار در صنعت خودرو است، که اگر حامی انحصار نبود بدون هیچ محدودیتی در نوع خودرو و شرکت‌های خدمات پس از فروش خودرو اجازه واردات داده می‌شد تا هر گونه انحصاری برداشته شود. متأسفانه دولت به اسم این که به نفع مردم، کارکنان صنعت خودرو و اقتصاد کشور مانع واردات خودرو شده دست به چنین اقدامی زده در حالی که اگر هدف حمایت از انحصارگران را نمی‌داشت باید مثل تمام دنیا واردات خودرو را کاملاً بدون هیچ قید و شرطی آزاد می‌کرد. گذاشتن هر گونه قید و شرطی به معنای غیر ممنوع بودن واردات است. اما تمام فرایند‌های تایید واردات خودرو وزرات خانه‌های مختلف مثل وزارت صمت، سازمان محیط زیست و... گذاشته شده به خوبی مشخص است که دولت تا چه حد در صنعت خودرو مایل به ایجاد انحصار است.

    قطعا تمام کسانی که بر انحصار تاکید می‌کنند واردکنندگان قدیمی هستند که تمایلی ندارند واردات خودرو از انحصار آن‌ها خارج شود. اگر کشور و مسوولین مایل هستند کشور به سمت پیشرفت صنعت برود و صنعت خودروسازی ایران پیشرفت کند، به عبارت بهتر مردم ایران به حق خود از صنعت خودرو برسند و محیط زیست کشور هم با خودرو‌های آلاینده محیط زیست به خطر نیفتد، اگر جان مردم مهم است، از همین امروز باید واردات خودرو بدون هیچ شرط و شروطی آزاد شود، مشروط به اینکه هیچ گونه ارز دولتی اعم از ارز جهانگیری یا ارز نیمایی صرف واردات خودرو نشود. اگر من می‌خواهم خودرو تهیه کنم یا ارز از خارج از کشور یا از بازار آزاد باید تهیه کنم تا خودروی مورد علاقه خود را وارد کنم.

    واردات خودرو چرا از نظر شما مهم و یک ضرورت است؟

    در این حالت قیمت خودرو واقعی می‌شود، ضمن اینکه موجب پیشرفت بیشتر صنعت خودروی ما در آینده می‌شود، به نحوی که باعث می‌شود ورشکستگی دو شرکت ایران خودرو و سایپا بعد از سی سال علنی شود، علنی شدن این موضوع به اصلاح عرصه صنعت خودروسازی کشور کمک می‌کند. قطعا در این شرایط می‌توانیم از ظرفیت‌های فنی ایران خودرو و سایپا استفاده کنیم و به سمت تولید خودرو‌های استاندارد و با کیفیت به روز شده برویم، ضمن اینکه در اینجا باید دقت کنید که مدیران قدیم و مدیران فعلی سی سال گذشته ایران خودرو و معاونین و وزرای سابق هر کدام بنحوی درناکارآمدی این صنعت دست دارند و این‌ها نمی‌گذارند بازار خودرو به ثبات واقعی برسد.

    وضعیت قطعه سازان کشور که از آن‌ها به عنوان تولید کنندگان و قطعه سازان ملی یاد می‌شود در این بلبشوی بازار خودرو چگونه است؟

    ما چند قطعه ساز خاص در کشور ایجاد کردیم به عبارت بهتر قطعه‌سازان بزرگ که عمدتاً قطعه باز هستند، تا قطعه ساز، قطعات کم کیفیت چینی را با قیمت بسیار ارزان وارد می‌کنند و به اسم تولید داخلی در جعبه‌های ایرانی، ایران‌خودرو و سایپا با ۳۰ برابر قیمت می‌فروشند، بدون هیچ مسئولیت، نظارت و مجازات و پاسخگویی با جان مردم بازی می‌کنند، ضمن اینکه از این مقوله حساس که به جان و سلامت مردم وابسته است بسیاری از مدیران ایران خودرو و سایپا، خود وزارت صنعت و خیلی از نمایندگان مجلس مطلع هستند، اما متاسفانه هیچ کسی به داد مردم نمی‌رسد و حفظ منافع شخصی و گروهی از بازار خودرو ارزشمند‌تر از گرفتن جان مردم شده است.

    بین قیمت خودرو از کارخانه تا بازار آزاد فاصله زیادی است، اما دولت تمایلی به آزاد سازی و اصلاح واقعی قیمت‌ها ندارد آن هم به اسم حمایت از مشتری، در حالی که دست مصرف کننده واقعی به خودروی قیمت کارخانه نمی‌رسد، از سوی دیگر خودروسازان هم همیشه می‌گویند ما متضرر میدان هستیم، گره کار کجاست و چرا گشوده نمی‌شود؟

    مساله قابل تامل این است که صنعت خودروی ما ورشکسته است. دولت نمی‌گذارد نرخ واقعی شود، این موضوع هم هدفمند است. دولت همه‌ی مردم را تبدیل به دلالانی حرفه‌ای کرده است. هر کسی که بتواند خودرو ثبت نام کند عملا وارد یک پروسه دلال بازی شده است. در حال حاضر پیر و جوان، زن و مرد اسم هر کسی که از سایت بیرون بیاید و موفق به ثبت نام در سایت شود، می‌داند چند ده میلیون سود برده است، چرا وقتی چنین پروسه‌ای برای سود آوری تعریف شده مردم اقدام به دلالی نکنند؟

    متاسفانه دولت همه‌ی مردم را به سمت دلالی سوق داده است، اما بخشی از دلالی‌ها بسیار هدفمند و حساب شده است و سود اصلی آن نصیب مدیران ایران خودرو، سایپا و حتی وزارت صمت می‌شود. مساله آنقدر بغرنج است که هر کسی که به عنوان مدیر وارد این سازمان‌ها می‌شود در روندی که عرض کردم باید همکاری کند، از وزیرصمت تا رئیس ایران خودرو یا سایپا توسط افراد خاص یا سیاستگذاران پشت پرده‌ای تعیین می‌شوند که باید تابع آن‌ها باشند.

    کد خبر : 2700
    تاریخ خبر : 1399/07/14 || 01:59:43
    برچسب ها : - خاکساری - دولت - مردم - تبدیل - دلالان - حرفه‌ای - بازار - خودرو - کرده - است!
  • دلار وارد کانال ۲۶ هزار تومانی شد

    دانشجو

    دلار وارد کانال ۲۶ هزار تومانی شد

    به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، در حالی که صرافی‌های بانکی صبح امروز خرید و فروش دلار را در کانال ۲۷ هزار تومان انجام داده و هر دلار امریکا ۲۷ هزار و ۹۸۰ تومان فروخته شده و ۲۷ هزار و ۸۸۰ تومان خریداری می‌شد، لحظاتی قبل نرخ فروش با کاهش ۹۸۰ تومانی روی ۲۷ هزار تومان و قیمت خرید با کاهش ۹۸۰ تومانی به کانال ۲۶ هزار تومان وارد شده و روی ۲۶هزار و ۹۰۰ تومان ایستاد.

    قیمت خرید و فروش یورو هم نسبت به صبح با کاهش مواجه شد؛ قیمت فروش هر یورو در صرافی‌های بانکی با ۹۵۰ تومان کاهش هم اکنون به ۳۲ هزار تومان رسیده و نرخ خرید هم نسبت به صبح با ۹۵۰ تومان کاهش به ۳۱ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده است.

    کد خبر : 2699
    تاریخ خبر : 1399/07/14 || 01:59:43
    برچسب ها : - دلار - وارد - کانال - هزار - تومانی
  • نرخ سکه به ١٣ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان رسید

    دانشجو

    نرخ سکه به ١٣ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان رسید

    به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز یکشنبه ١٣ مهر ١٣٩٩ در بازار آزاد تهران به ١٣ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان رسید.

    همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ١٣ میلیون و ٣٠٠ هزار تومان، نیم سکه ٧ میلیون و ٦٠٠ هزار تومان، ربع سکه ٤ میلیون و ٩٥٠ هزار تومان و سکه یک گرمی ٢ میلیون و ٣٠٠ هزار تومان است.

    قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی ١٩٠٠ دلار و ٢٦ سنت و هر گرم طلای ١٨ عیار یک میلیون و ٣٠٧ هزار و ٧٦٤ تومان است.

    کد خبر : 2698
    تاریخ خبر : 1399/07/14 || 01:59:43
    برچسب ها : - نرخ - سکه - میلیون - ٨٠٠ - هزار - تومان - رسید
  • حسین‌پور: ۲۸۰۰ رشته قنات تحت پوشش طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری قرار گرفت

    دانشجو

    حسین‌پور: ۲۸۰۰ رشته قنات تحت پوشش طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری قرار گرفت

    به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در اجرای بند (ث) ماده ۳۵ قانون برنامه ششم توسعه کشور، از محل منابع اعتباری صندوق توسعه ملی، طی دو سال اخیر ۲۸۳۵ رشته قنات در ۶۱۳ حوزه آبخیز کشور تحت پوشش طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری قرار گرفت.

    ابوالقاسم حسین پور با اعلام این خبر افزود: بیش از ۴۰ هزار رشته قنات به طول ۲۷۰ هزار کیلومتر به ارزش ۵۰ میلیارد دلار در کشور وجود دارد که در حال حاضر از ۳۲ هزار رشته قنات با آبدهی سالانه ۴،۲ میلیارد مترمکعب، بعنوان یکی از منابع آبی مهم در پایداری سکونتگاه‌های روستایی و تولید کشاورزی در پهنه وسیعی از مناطق خشک و نیمه خشک کشور بهره برداری می‌شود.

    حسین پور اضافه کرد: بواسطه تغییرات اقلیمی و نوع بهره برداری از آبخوان‌های زیرزمینی، این منابع ارزشمند که بر اساس اصول همگام با طبیعت در ساختار تمدن کاریزی ایران زمین بنا شده‌اند، به شدت نیازمند اقدامات حفاظتی، احیائی و تغذیه‌ای است.

    مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها تصریح کرد: اثربخشی و کارآیی طرح‌های پایدارساز آبخیزداری و آبخوانداری در تغذیه قنوات با متوسط افزایش ۳ برابری آبدهی قنوات و همچنین تکلیف قانونی مقرر در این زمینه، طرح آبخیزداری و آبخوانداری در سطح حوزه‌های آبخیز بالادست قنوات کشور تدوین و در حال اجراست.

    حسین پور گفت: در این راستا برنامه آبخیز تا جالیز از دیگر اقدامات بخش آبخیزداری سازمان جنگل هاست که با جامع نگری در طرح‌های احیای قنوات با همکاری دفتر امور آب وزارت جهادکشاورزی و مشارکت ذینفعان بصورت الگویی در کشور در حال انجام است.

    مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها در پایان خواستار تقویت این رویکرد در برنامه هفتم توسعه کشور با ارتقای ظرفیت‌های بند (ث) ماده ۳۵ قانون برنامه ششم و اختصاص ردیف بودجه‌ای مستقل جهت طرح آبخیزداری و آبخوانداری حوزه‌های آبخیز بالادست قنوات کشور شد.

    پویش افتتاح پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری در سطح حوزه‌های آبخیز سیل خیز بحرانی کشور هر هفته ۴۸ هزار هکتار از سوی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور آغاز و در دومین هفته پس از افتتاح طرح آبخیزداری و کنترل سیل شهر ایلام، در هفته جاری افتتاح پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری استان خراسان جنوبی را در برنامه دارد و این پویش تا بهره برداری کامل طرح‌های مذکور در ۱۱ استان سیل خیز کشور در آبان ماه ادامه خواهد داشت.

    کد خبر : 2697
    تاریخ خبر : 1399/07/14 || 01:59:43
    برچسب ها : - حسین‌پور - ۲۸۰۰ - رشته - قنات - تحت - پوشش - طرح‌های - آبخیزداری - آبخوانداری - قرار - گرفت
  • نماد روی یک میلیون و ۵۲۲ هزار واحد متوقف شد

    دانشجو

    نماد روی یک میلیون و ۵۲۲ هزار واحد متوقف شد

    به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، معاملات امروز بازار سهام با کاهش ۲۳ هزار واحدی در رقم یک میلیون و ۵۲۲ هزار واحد به کار خود پایان داد و افت ۱.۵ درصدی را نشان داد.

    شاخص هم وزن نیز با افت حدوداً دو هزار واحدی در رقم ۳۹۸ هزار واحد ایستاد.

    امروز یک و نیم میلیون فقره معامله به ارزش ۱۳.۶ هزار میلیارد تومان انجام که در پایان معاملات، هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد.

    نماد فارس با تأثیرگذاری منفی ۵۲۰۰ و فولاد و تاپیکو با منفی ۲۵۰۰ واحدی اثرگذارترین واحد‌ها در افت شاخص بودند.

    پربیننده‌ترین نماد‌های امروز دو نماد وبملت با کاهش ۱.۹ درصدی ارزش سهام آن و خودرو با رشد ۴.۷ درصدی در قیمت سهام معرفی شدند.

    صندوق‌های سرمایه گذاری، بانک‌ها و پتروشیمی‌ها بیشترین افزایش ارزش سهام و صف خرید در معاملات امروز را به خود اختصاص داده بودند، اما سیمانی‌ها، حمل و نقلی‌ها و شرکت‌های بیمه بیشترین میزان ریزش ارزش سهام در معاملات امروز را به خود اختصاص دادند و تمام نماد‌های این گروه‌های بورسی قرمزپوش بودند.

    ارزش سهام عرضه شده دو نماد اصلی بازار در صفوف فروش امروز، مجموعاً ۶۶۰ میلیارد تومان و ارزش سهام دو نماد پُرتقاضا مجموعاً ۱۰۰ میلیارد تومان بود.

    کد خبر : 2696
    تاریخ خبر : 1399/07/14 || 01:59:43
    برچسب ها : - نماد - روی - میلیون - ۵۲۲ - هزار - واحد - متوقف
  • کدام بانک‌ها ریسک نقدینگی بالاتری دارند؟ +جدول

    دانشجو

    کدام بانک‌ها ریسک نقدینگی بالاتری دارند؟ +جدول

    به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، یکی از اقلام کلیدی در ترازنامه بانک‌ها اقلام مصارف مشاع است که نشانگر وضعیت بانک‌ها از حیث ریسک نقدینگی می‌باشد. اقلام مصارف مشاع در بانک‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:۱- خالص مصارف مربوط به تسهیلات و مطالبات ۲- خالص مصارف مربوط به سپرده گذاری نزد بانک‌ها ۳- خالص مصارف مربوط به سرمایه گذاری‌ها در سهام و سایر اوراق بهادار

    مصارف مشاع به بیان ساده‌تر یعنی منابعی که بانک و سپرده گذار تجمیع کرده اند را بانک در چه راه‌هایی مصرف می‌کند. (اقلام سمت ترازنامه که سپرده گذاران در سود ناشی از بکارگیری آن‌ها شریکند) کلمه‌ی مشاع نیز از نقش وکالت بانک در هدایت منابع سپرده گذاران ذیل بانکداری اسلامی گرفته شده است.

    سپرده‌های سرمایه گذاری پس از کسر سپرده قانونی را منابع آزاد سپرده‌های سرمایه گذاری می‌نامند که در اختیار بانک قرار می‌گیرد تا آن را به سمت راست ترازنامه انتقال دهد. جمع منابع آزاد سپرده گذاران و بانک برابر با مصارف مشاع می‌باشد. سهم یک بانک از مصارف مشاع می‌تواند پیامد‌های خاصی را به دنبال داشته باشد:

    ۱- زمانی که سهم بانک از مصارف مشاع افزایش می‌یابد، بهای تمام شده پول به جهت نیاز کمتر بانک به دریافت سپرده‌ها با نرخ بالاتر کاهش می‌یابد.

    ۲- افزایش این نرخ نشان از کاهش ریسک نقدینگی یک بانک دارد، زیرا طی سالیان گذشته روند سودآوری را دنبال کرده اند.

    ۳- سهم یک بانک زمانی صفر می‌شود که نه تنها منابعی از طرف خود بانک با منابع آزاد سپرده گذاران تجمیع نشده که بخشی از آن صرف زیان‌های گذشته فرایند‌های بانک می‌شود.

    نسبت‌هایی که در جدول زیر نشان داده شده است لزوما دلیلی بر عملکرد خوب یا بد یک بانک نیست، زیرا ممکن است یک بانک جهت گسترده کردن فعالیت‌های خود یا رقابت بیشتر با دیگر بانک‌ها نیاز به نقدینگی حتی با هزینه بالاتر از نرخ معمول داشته باشد و در کوتاه مدت سودآوری ویژه‌ای را مدنظر قرار ندهد.
     
    کدام

    پست بانک و بانک خاورمیانه بیشترین سهم و بانک دی و پارسیان بدترین عملکرد در سهم خود از مصارف مشاع داشته اند. (این اطلاعات مربوط به دوازده ماهه ۹۸ می‌باشد)

    کد خبر : 2695
    تاریخ خبر : 1399/07/14 || 01:59:43
    برچسب ها : - کدام - بانک‌ها - ریسک - نقدینگی - بالاتری - دارند؟ - جدول
  • پیاده‌سازی دولت الکترونیک، کمک به سلامت بانکی

    دانشجو

    پیاده‌سازی دولت الکترونیک، کمک به سلامت بانکی

    به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، جمشید انصاری روز یکشنبه در آیین رونمایی از خدمات و محصولات جدید بانک صنعت و معدن ( سدف، هدف، پات و ساحب) افزود: امروز شرایط کرونا در کشور موجب شتاب برنامه‌های دولت الکترونیک شد و انتظار می‌رود تحقق این مهم سبب بهبود بخشیدن به وضعیت شاخص‌های اقتصادی شود.

    وی اضافه کرد: براساس ابلاغیه سازمان اداری و استخدامی به سازمان‌ها و دستگاه هایی اجرایی پرهیز ازتجمعات و رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی مورد تاکید قرار گرفته و کم کردن تردد درسطح جامعه برای افراد و پیش رفتن به اجرای امور به روش الکترونیکی ضرورت دارد.

    معاون رییس جمهوری و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: دسترسی بهتر و سهل‌تر مردم به سامانه‌های خدماتی الکترونیکی پیامد آن را بدنبال دارد که آنها از رفت و آمدهای روزانه خود بکاهند و بگونه ای بحران کرونا را مدیریت کرد.

    وی افزود: سازمان اداری و استخدامی به عنوان دستگاه سیاست گذار دولت الکترونیک در کشور راهبری این موضوع را در سطح دستگاه های اجرایی برعهده دارد.

    انصاری یادآور شد: یکی از هدف‌های توسعه دولت الکترونیک این است که بتوان تسهیلات لازم را برای دسترسی به خدمات دولتی برای شهروندان فراهم کرد، ضمن اینکه نظام اداری دارای پیچیدگی‌هایی است که مردم برای بهره گیری از خدمات با مشکل روبرو هستند و تلاش می شود، این مهم کاهش یابد.

    وی گفت: کاهش ارتباط مستقیم خدمت گیرندگان با ارایه دهندگان خدمات به منظور ارتقای سلامت وکاهش شاخص فساد ارزیابی می شود و درعین حال ایجاد تضمین‌های لازم برای تحقق بهتر حقوق شهروندان در نظام اداری به عنوان دیگر اهداف توسعه دولت الکترونیک محسوب می شود.

    معاون رئیس جمهور تصریح کرد: پیش بینی می شود توسعه دولت الکترونیک به کاهش هزینه‌های ارائه خدمات بین ارایه دهندگان و خدمات گیرندگان بدنبال داشته باشد.

    وی یادآور شد: نظام بانکی در مقایسه با دیگر دستگاه های اجرایی از نظر پیاده سازی سامانه های الکترونیکی پیشرو محسوب می شود، بگونه ای که قدم های خوبی را در این ارتباط برداشته است.

    انصاری، بانک صنعت ومعدن را پیشگام و پیشتاز در ابداع کارهای نوآورانه در بانکداری الکترونیکی ارزیابی کرد و گفت: اقدام های انجام شده توسط این بانک می تواند زمینه تبعیت سایر بانک ها را بدنبال داشته باشد.

    براساس این گزارش، با حضور حسین مهری مدیرعامل بانک صنعت و معدن، توسط معاون رییس جمهوری بوسیله فرمان با رایانه، فعالیت سامانه های مزبور آغاز شد.

    بانک صنعت و معدن به همراه بانک های کشاورزی، مسکن، توسعه تعاون و توسعه صادرات در مجموع پنج بانک توسعه ای دولتی محسوب می شوند.

    کد خبر : 2694
    تاریخ خبر : 1399/07/14 || 01:59:43
    برچسب ها : - پیاده‌سازی - دولت - الکترونیک، - کمک - سلامت - بانکی
  • حداقل نرخ خرید گل و نگین زعفران تصویب شد

    دانشجو

    حداقل نرخ خرید گل و نگین زعفران تصویب شد

    به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، اعضای شورای عالی زعفران، اتحادیه صادر کنندگان زعفران و جمعی از کشاورزان و تولید کنندگان زعفران و نمایندگان شهرستان تربت حیدریه، زاوه، مهولات و نیز قائنات، و زیرکوه تصمیمات زیر در مورد زعفران در فصل آینده اتخاذ شد.

    مقرر شد حداقل نرخ خرید گل زعفران توسط فعالان، تجار، صادر کنندگان، به قیمت کیلویی یکصد و پنجاه هزار تومان حداقل خرید پوشال زعفران کیلویی ۱۶ میلیون تومان و حداقل قیمت خرید نگین زعفران ۲۰ میلیون تومان باشد و کلیه اعضای شورای ملی زعفران، اتحادیه صادر کنندگان و امضا کنندگان به رعایت این امر متعهد شدند.

    همچنین مقرر شد اعتباری به مبلغ ۱۰ هزا میلیارد ریال با نرخ سود ۱۵ درصد به کسانی که متقاضی هستند و اهلیت آن‌ها توسط شورایی مرکب از شورای ملی زعفران، نمایندگان مجلس و نماینده کشاورزان تائید شده است پرداخت شود.

    دریافت کنندگان ملزم به رعایت مصوب بند یک هستند.

    همچنین مقرر شد مکانیسم دریافت اعتبار و شیوه نظارت بر این امر توسط کمیته‌ای مرکب از اعضا تا روز شنبه تعیین و در جلسه سازمان برنامه و بودجه به تصویب برسد.

    مقرر شد نماینده تربت حیدری، زاوه و مهولات این را در تهران مصوب و تائید نمایند.

    این نامه به امضای اعضای شورای ملی زعفران و اتحادیه صادر کنندگان و جمعی از کشاورزان رسیده است.
     
    حداقل

    * خرید زعفران ۲۰ میلیونی ریسک بالایی دارد

    یک صادرکننده نمونه زعفران گفت: مصوبه شورای ملی زعفران برای رساندن قیمت زعفران به کیلویی ۲۰ میلیون تومان ضمانت اجرایی ندارد و صرفا توطئه‌ای برای کشاورزان است تا محصولشان را برداشت کنند تا به اسپانیا برود.

    غلامرضا کریمی با اشاره به مصوبه اخیر شورای ملی زعفران گفت: افزایش قیمت زعفران به کیلویی ۲۰ میلیون تومان ضمانت اجرایی ندارد و مصوبه‌ای که بر روی کاغذ بدون سربرگ بوده و با خودکار نوشته شود، نشان می‌دهد که دوستان قصد مستفیض شدن کشاورزان ندارند و به فکر مقاصد خودشان و رساندن زعفران به اسپانیا هستند.

    این فعال بازار زعفران در ادامه افزود: سال گذشته هزینه هر کیلو زعفران ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که امسال در خوش بینانه‌ترین حالت به ۱۰ میلیون تومان رسیده است و قشر ساده لوح کشاورز با حضور در این جلسه نامه افزایش قیمت زعفران را در حالی امضا کرده‌اند که خبر از برنامه‌های این افراد برای ترغیب آن‌ها برای برداشت محصولشان ندارند.

    کریمی در پایان اظهار داشت: اگر قرار بر این باشد که قیمت زعفران افزایش یابد، پیش زمینه‌هایی باید اجرایی شود و این افزایش قیمت به امسال نمی‌رسد؛ به عبارت بهتر تصمیم‌هایی از این دست که زعفران باید کیلویی ۲۰ میلیون تومان شود، نه شورایی است نه ملی و نه توسط زعفران شناسان گرفته می‌شود.

    براساس این گزارش، در پی اعلام این مصوبه شورای ملی زعفران، محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس در توئیتر خود نوشت: مشکل کشور ما در واشنگتن دی سی نیست! مشکل ما کسانی‌اند که نان از جیب مردم می‌خورند، در جلسات داد از حقوق صادر کننده و کشاورز می‌زنند، اما منافع شخصی شأن را دنبال می‌کنند حتی به قیمت به خاک نشستن هزاران خانواده کشاورز! شورای ملی زعفران به وظیفه‌اش عمل کند.

    کارشناسان بازار زعفران اعلام می‌کنند که با توجه به قرار داشتن در فصل برداشت زعفران و رشد عرضه این محصول در ماه‌های پیش رو به همراه مشکلات صادراتی ناشی از کرونا، رشد یکباره قیمت زعفران آن هم بدون در نظر گرفتن مولفه‌های واقعی بازار، غیرمنطقی است.

    کد خبر : 2693
    تاریخ خبر : 1399/07/14 || 01:59:43
    برچسب ها : - حداقل - نرخ - خرید - نگین - زعفران - تصویب
  • رفع کامل تعهدات ارزی بیش از ۲ هزار صادرکننده

    دانشجو

    رفع کامل تعهدات ارزی بیش از ۲ هزار صادرکننده

    به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران احسان قمری گفت: بر اساس آمار‌ها ۲ هزار و ۳۲۲ صادرکننده با صادرات ۱۶.۶ میلیارد یورو، تا هفتم مهرماه ۹۹ تعهدات ارزی خود را به صورت ۱۰۰ درصد ایفا کرده‌اند که نسبت به گزارش پیشین در تاریخ ۳۱ تیرماه سال جاری، ۱۳ درصد افزایش در تعداد و ۱۷ درصد افزایش در بازگشت ارز برآرود می‌شود.

    مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: این ۲ هزار و ۳۲۲ صادرکننده شامل ۱۶۵۸ واحد تولیدی و ۶۶۴ واحد غیرتولیدی بوده و میزان بازگشت ارز این دو دسته به ترتیب ۱۳.۹ میلیارد یورو و یک میلیارد یورو است.

    وی افزود: این در حالی‌است که در گزارش ۳۱ تیرماه ۹۹ که بر اساس صادرات از ۲۱ فروردین ۹۷ تا ۲۹ اسفند ماه ۹۸ تنظیم شده، ۲۰۵۶ صادرکننده شامل ۱۴۳۵ واحد تولیدی و ۶۳۱ واحد غیرتولیدی نسبت به بازگشت ارز به ترتیب ۱۱.۸ میلیارد یورو و یک میلیارد یورو اقدام کرده بودند.

    قمری در ادامه بیان کرد: تعداد ۱۵۰۰۹ صادرکننده شامل ۲۳۸۵ واحد تولیدی و ۱۲۶۲۴ واحد غیرتولیدی با صادرات ۸.۴ میلیارد یورو تعهدات ارزی خود را ایفا نکرده و ۷.۴ میلیارد یورو را به چرخه اقتصادی بازنگردانده‌اند که بخشی از این مقدار مربوط به ۱۰۸۷۲ صادرکننده بدون کارت بازرگانی است.

    مدیر کل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: از این گروه می‌توان به پیله‌وران و مرزنشینان اشاره کرد، همچنین بخشی از این صادرکنندگان، نسبت به صادرات از محل ورود موقت اقدام کرده‌اند و لازم است در خصوص چگونگی رفع تعهدات ارزی آنان در اسرع وقت تصمیم‌گیری شود.

    قمری در پایان تلاش کمیته‌های اقدام ارزی در سازمان توسعه تجارت ایران و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و همچنین کارگروه پایش رفتار تجاری را در راستای استفاده از ابزار‌های پیش رو در جهت تسریع و تسهیل بازگشت ارز حاصل از صادرات دانست.

    کد خبر : 2692
    تاریخ خبر : 1399/07/14 || 01:59:43
    برچسب ها : - رفع - کامل - تعهدات - ارزی - بیش - هزار - صادرکننده
  • درخواست مجوز «سونی» برای ادامه فعالت تجاری با هوآوی

    دانشجو

    درخواست مجوز «سونی» برای ادامه فعالت تجاری با هوآوی

    به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری دانشجو به نقل از راشاتودی، شرکت‌های «سونی» و «کیوکسیا»، تولیدکننده مموری کامپیوتر، به علت خطر مواجه شدن با خسارات قابل توجه در اثر تحریم‌های گسترده آمریکا علیه هوآوی، خواستار دریافت مجوز از واشنگتن برای ادامه فعالیت تجاری با این غول فناوری چینی شدند.

    روزنامه نیکی امروز بدون توضیح اینکه چه زمانی درخواست‌ها ارائه شده است، گزارش داد این دو شرکت هنوز از مقامات آمریکایی مجوزی دریافت نکردند.

    اگر این دو شرکت نتوانند مجوز لازم را کسب کنند، باید تلاش کنند تا خلا ناشی از خسارت عدم فروش به این تولیدکننده چینی تجهیزات مخابراتی را پر کنند.

    هوآوی، دومین خریدار بزرگ سنسور‌های تصویری سونی برای گوشی‌های هوشمند پس از اپل است و حدود ۲۰ درصد فروش آن را به خود اختصاص داده است.

    خسارت ناشی از دست دادن چنین مشتری بزرگی به پی آمد‌های پس از شیوع کرونا که به شدت به بخش سنسور‌های تصویری سونی آسیب زده، افزوده خواهد شد.

    شرکت «کیوکسیا»، دومین شرکت بزرگ سازنده تراشه حافظه (نام پیشین: توشیبا مموری هلدینگز)، ماه گذشته، نسبت به محدودیت‌های آمریکا برای هدف قرار دادن هوآوی هشدار داده بود که این اقدام می‌تواند سبب پر شدن بازار چیپ‌های حافظه و کاهش قیمت‌ها شود.

    این شرکت ها، نخستین شرکت‌هایی از فهرست بلندبالای تامین کنندگان هوآوی نیستند که تلاش می‌کنند محدودیت‌های امریکا را دور بزنند. برای مثال، «اینتل»، شرکت تولیدکننده چیپ، چنین مجوزی از دولت آمریکا دریافت کرده و آن را در ماه سپتامبر اعلام کرد. به نظر می‌رسد برخی شرکت‌های فناوری دیگر نیز هنوز در انتظار دریافت مجوز هستند نظیر سامسونگ و SK hynix کره جنوبی، کوآلکام آمریکا و SMIC، شرکت بزرگ تولیدکننده چیپ در چین.

    کد خبر : 2691
    تاریخ خبر : 1399/07/14 || 01:59:43
    برچسب ها : - درخواست - مجوز - «سونی» - ادامه - فعالت - تجاری - هوآوی
  • لغو تمام پروازهای ایران به ترکیه

    دانشجو

    لغو تمام پروازهای ایران به ترکیه

    به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو از روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، تنها چند روز بعد از اجازه از سرگیری پرواز‌های شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به ترکیه، پرواز در این مسیر مجدد متوقف شد.

    در اطلاعیه سازمان هواپیمایی آمده است: در راستای مقابله با گسترش ویروس کرونا، پرواز تمام شرکت‌های هواپیمایی داخلی و شرکت‌های هواپیمایی کشور ترکیه از مبدا ایران به ترکیه تا اطلاع ثانوی لغو می‌شود.
    گفتنی است اکنون شرکت‌های هواپیمایی دو طرف فقط می‌توانند Repatriation Flight انجام دهند و فقط انجام پرواز خالی توسط ایرلاین‌های دو طرف برای برگرداندن اتباع دو طرف انجام می‌شود.

    این تصمیم سازمان هواپیمایی ترکیه به دلیل شیوع بیشتر بیماری کرونا و تلاش برای کاهش شیوع این بیماری اعلام شده است.

    کد خبر : 2690
    تاریخ خبر : 1399/07/14 || 01:59:43
    برچسب ها : - لغو - تمام - پروازهای - ایران - ترکیه
  • سقوط سکه تحت تاثیر کاهش نرخ دلار

    دانشجو

    سقوط سکه تحت تاثیر کاهش نرخ دلار

    به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو تا لحظه نگارش این خبر قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز یکشنبه ١٣ مهر ١٣٩٩ در بازار آزاد تهران به ١٣ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید که در مقایسه با قیمت صبح آن ۲۰۰ هزار تومان کاهش داشته است.

    همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ١٣ میلیون تومان شد که نسبت به نرخ صبح امروز کاهش ۳۰۰ هزار تومانی را تجربه کرد، نیم سکه با کاهش ۱۰۰ هزار تومانی به ٧ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه با کاهش۱۵۰هزارتومانی به ٤ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی با افزایش ۱۰۰هزارتومان به ٢ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید.

    قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی ١٩٠٠ دلار و ۲۶ سنت و هر گرم طلای ١٨ عیار یک میلیون و ٣٠۳ هزار و ۶۰۹ تومان است.

    کد خبر : 2689
    تاریخ خبر : 1399/07/14 || 01:59:43
    برچسب ها : - سقوط - سکه - تحت - تاثیر - کاهش - نرخ - دلار
  • تامین لاستیک سنگین مورد نیاز تا پایان سال با ارز ۴۲۰۰ تومانی

    دانشجو

    تامین لاستیک سنگین مورد نیاز تا پایان سال با ارز ۴۲۰۰ تومانی

    به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، عبدالهاشم حسن نیا در جلسه بررسی مسائل و مشکلات شاغلان بخش حمل و نقل جاده‌ای استان قم، افزود: با توجه به مبادلات ۹۰ درصدی حمل و نقل از طریق خطوط جاده‌ای، ارتقای زیرساخت‌های جاده‌ای استان قم که کریدور ارتباطی ۱۷ استان می‌باشد، ضروری است.

    وی با تاکید بر اهمیت همدلی و همسویی مسئولان و شاغلان این بخش در جهت رونق هرچه بیشتر این حوزه، گفت: بی تردید در سایه همدلی و تعامل، می‌توان شاهد اقدامات چشمگیر و ارزنده بود کما اینکه این امر را در زمان وقوع بلایای طبیعی سال گذشته نظیر سیل لرستان و برف سنگین گیلان، شاهد بودیم در واقع حضور همکارانی همدل بودیم.

    معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین به طرح احداث راهدارخانه مرکزی در استان قم اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه محور‌های جاده‌ای استان قم، مرکز ثقل راه‌های کشور است، پیش بینی می‌شود راهدارخانه مرکزی قم تا دو سال آینده تکمیل و به بهره برداری برسد.

    رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه همواره مشکلات و دغدغه‌های معیشتی و اقلام مورد نیاز رانندگان بخش دریافت و مورد بررسی قرار می‌گیرد گفت: همواره فعالیت‌ها و نیاز‌های ناوگان عمومی حمل و نقل جاده‌ای اعم از مبدا، مسیر و مقصد رصد می‌شود و با روند فعلی مشکلی در تأمین لاستیک و برخی اقلام ضروری ناوگان عمومی جاده‌ای نداریم.

    وی افزود: با توجه به پیگیری‌های انجام شده و رصد‌های صورت گرفته، تا پایان سال ۹۹ مشکلی در تأمین لاستیک و برخی اقلام ضروری ناوگان عمومی جاده‌ای با ارز ۴۲۰۰ تومانی نخواهیم داشت.

    حسن نیا مدیریت منابع مالی به ویژه در شرایط حاضر را ضروری دانست و از خدمات دلسوزانه مسئولان استانی و ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در استان‌های سراسر کشور قدردانی کرد.

    کد خبر : 2688
    تاریخ خبر : 1399/07/14 || 01:59:43
    برچسب ها : - تامین - لاستیک - سنگین - مورد - نیاز - پایان - سال - ارز - ۴۲۰۰ - تومانی
  • قول وزیر کار به بخش خصوصی

    دانشجو

    قول وزیر کار به بخش خصوصی

    به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از اتاق بازرگانی تهران، در نشست مقامات اتاق بازرگانی تهران و ایران با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون رفاه این وزارتخانه، مدیرعامل و معاونان سازمان تامین اجتماعی، چالش‌ها و موانع موجود در کسب‌وکار در حوزه تامین اجتماعی مورد بازنگری و بررسی قرار گرفت.

    این نشست پس از آن برگزار شد که رئیس اتاق بازرگانی تهران طی مکاتبات متعددی با محمد شریعتمداری و مصطفی سالاری، فهرستی از مشکلات صاحبان کسب‌وکار با سازمان تامین اجتماعی را مطرح و خواستار رسیدگی به رفع این مشکلات در جلسات مشترک میان نمایندگان بخش‌خصوصی و مسولان این سازمان شده بود.

    در این نشست که رئیس و اعضای هیات رئیسه اتاق ایران، دبیرکل اتاق تهران به همراه معاون کسب‌وکار و مدیر امور تامین اجتماعی اتاق تهران حضور داشتند، ضمن طرح جدی‌ترین مطالبات صاحبان بنگاه‌ها از سازمان تامین اجتماعی، راهکار‌های کارشناسی شده بخش خصوصی برای تسهیل روابط و فرآیند‌ها میان کارفرمایان و سازمان تامین اجتماعی با وزیر و رئیس سازمان تامین اجتماعی در میان گذاشته شد.

    قول وزیر کار به بخش خصوصی

    در این جلسه شش چالش عمده و مورد اختلاف بنگاه‌های بخش خصوصی و سازمان تامین اجتماعی به بحث گذاشته شد و پس از شور و مشورت دو طرف، راهکار‌هایی از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای رفع این مشکلات ارائه شد. تعیین ضرایب پیمان، تبدیل بازرسی دفاتر به حسابرسی، تعارض منافع در هیات‌های حل اختلاف، سه‌جانبه‌گرایی، عدم تنقیح بخشنامه‌ها و نیز اعمال حق بیمه به فاکتورها، موضوعاتی بودند که در این نشست روی میز وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی قرار گرفت و وزیر و دیگر مسئولان این وزارتخانه، برای رفع و رجوع هر یک از آنها، زمان‌بندی مشخصی را تعیین کردند.

    پس از طرح مسائل و چالش‌های صاحبان بنگاه‌ها در حوزه تامین اجتماعی از سوی مقامات اتاق‌های بازرگانی تهران و ایران، محمد شریعتمداری در سخنانی با تاکید بر اصل سه‌جانبه‌گرایی در جلسات هیات امنای تامین اجتماعی، از اقدام این وزارتخانه برای افزودن کرسی نمایندگان بخش کارفرمایی در این هیات خبر داد.

    وی تصریح کرد که تا پیش از تصمیم‌گیری این موضوع در مجلس، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک گام رو به جلو برداشته و با حذف یک نماینده دولت در هیات امنای تامین اجتماعی، یک نماینده از جامعه کارفرمایی به پیشنهاد اتاق بازرگانی را به این هیات اضافه خواهد کرد. شریعتمداری در عین حال، اضافه کرد که از این پس، نماینده کانون عالی بازنشستگان کشوری نیز به عنوان مدعو به جلسه هیات امنای تامین اجتماعی دعوت خواهد شد.

    مصوبه جدید ضرایب پیمان

    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین این قول را داد که طی یک ماه آینده، با اعمال نظر اتاق بازرگانی، بخشنامه‌های باقی‌مانده از سازمان تامین اجتماعی ابهام‌زدایی و تنقیح شده و سپس برای اجرایی شدن ابلاغ شود. بر این اساس قرار است تعداد ۲۰۰۰ بخشنامه تامین اجتماعی به ۶۰ بخشنامه تقلیل پیدا کند.

    شریعتمداری با تاکید بر اینکه تک ضریب واحد شدن حق بیمه در قرارداد‌های پیمانی، امکان‌پذیر است، اما تا دستیابی به نتیجه معقول نیاز به بررسی بیشتر دارد، یادآور شد که در حال حاضر ضرایب این بخش به چهار گروه تقسیم‌بندی شده است.

    وی سپس از راهکار و پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی در این رابطه رونمایی کرد و افزود: بر اساس پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی، پیش از هر پیمان، ضرایب آن قبلا به طور صریح و شفاف اعلام خواهد شد، البته این راهکار پیش از تصویب در اختیار اتاق بازرگانی قرار خواهد گرفت تا نظرات بخش‌خصوصی نیز مورد لحاظ قرار گیرد.

    به گفته شریعتمداری، تا پایان مهر ماه امسال، دستورالعمل جدید ضرایب پیمان تصویب خواهد شد.

    برگزاری جلسات منظم ماهانه با مدل یک ماه، یک گام

    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر اساس تقاضای دبیرکل اتاق تهران مبنی بر برگزاری جلسات منظم جهت ارزیابی نتایج اقدامات، ابراز اطمینان کرد که جلسات ماهانه را برای رسیدگی به موضوعات مورد نظر بخش خصوصی برگزار خواهد کرد تا به این ترتیب، طی مدت باقی‌مانده از عمر دولت دوازدهم، به طور مرتب هر ماه دست‌کم یک مصوبه در راستای (مدل یک ماه، یک گام) تسهیل امور کسب‌وکار بنگاه‌ها به دست آید.

    وی همچنین در پاسخ به درخواست یکی از اعضای هیات رئیسه اتاق ایران مبنی بر افزایش هزینه عدم اجرای دستورات وزیر در سازمان مذکور، تصریح کرد که هزینه انجام نشدن تصمیمات در این وزارتخانه و سازمان تامین اجتماعی و ادارات زیرمجموعه آن را باید بالا برد و در این رابطه نیز بر هم‌فکری با بخش خصوصی تاکید کرد.

    شریعتمداری سپس در رابطه با موضوع بخشودگی جرایم تامین اجتماعی نیز تاکید کرد که این مسئله را از طریق محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، در جلسات سران سه‌قوا برای دستیابی به یک مصوبه اجرایی مورد پیگیری قرار خواهد داد. وی همچنین از اتاق بازرگانی خواست تا این موضوع را نیز از طریق قوه قضائیه و دولت پیگیری و مطالبه کند.

    گفتگو و مذاکره مقامات اتاق ایران و اتاق تهران با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاونان این وزارتخانه و رئیس سازمان تامین اجتماعی در حالی به پایان رسید که مقرر شد دومین جلسه از این دست، طی ماه آینده و با هدف رسیدگی به موضوعات مشخص و کارشناسی شده برگزار شود.

    اتاق تهران در تلاش است تا رویه برقرار شده میان نهاد اتاق بازرگانی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای رسیدگی به مشکلات بخش خصوصی، را به دیگر وزارتخانه‌ها نیز تعمیم دهد تا به این ترتیب، گفتمان جدی‌تری برای تسهیل فضای کسب‌وکار به ویژه در سال جهش تولید سامان گیرد.

    کد خبر : 2687
    تاریخ خبر : 1399/07/14 || 01:59:43
    برچسب ها : - قول - وزیر - کار - بخش - خصوصی
  • مسکو به دنبال ابقای جایگاه خود در بازار گندم جهان

    دانشجو

    مسکو به دنبال ابقای جایگاه خود در بازار گندم جهان

    به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از راشاتودی، بر اساس آخرین آمار وزارت کشاورزی روسیه، این کشور تولید غلات خود را نسبت به سال گذشت 6 درصد افزایش داده و 124 میلیون تن غلات برداشت کرده است.

    یکی از اصلی ترین غلات روسیه، گندم است که برداشت آن به 85.9 میلیون تن افزایش یافته که از میزان سال گذشته بالاتر رفته است. این برداشت، دومین برداشت بزرگ گندم برای روسیه محسوب می‌شود که به رکورد سال 2017 نزدیک شده است. در آن سال 86 میلیون تن گندم در روسیه برداشت شد.

    وزارت کشاورزی روسیه هفته گذشته پیش‌بینی کرد، انتظار دارد برداشت غلات این کشور به 122.5 میلیون تن برسد. که یکی از بزرگ ترین برداشت غلات پس از رکورد 135.5 میلیون تن  در سال 2017 است.

    روسیه در نظر دارد تا دوباره جایگاه نخست خود در بازار گندم در جهان را در سال های آتی به دست بیاورد.

    قرار است پاکستان به یکی از بزرگ ترین واردکنندگان گندم روسیه در سال جاری تبدیل شود و به جمع کشورهایی نظیر عربستان، مصر، ترکیه، برزیل، ویتنام و تانزانیا و کشورهای دیگر بپیوندد.


    کد خبر : 2686
    تاریخ خبر : 1399/07/14 || 01:59:43
    برچسب ها : - مسکو - دنبال - ابقای - جایگاه - خود - بازار - گندم - جهان
  • جزئیات مرحله چهارم طرح فروش فوری ایران خودرو

    دانشجو

    جزئیات مرحله چهارم طرح فروش فوری ایران خودرو

    به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، در این طرح که ثبت نام متقاضیان تا چهارشنبه این هفته ادامه دارد، سه محصول راناپلاس، سورن پلاس و وانت آریسان با قیمت قطعی و موعد تحویل حداکثر ۹۰ روز عرضه شده است. در این برنامه فروش، مشتریان هیچ گونه وجهی به عنوان پیش پرداخت واریز نخواهند کرد، منتخبان نیز به مدت پنج روز مهلت خواهند داشت تا نسبت به واریز وجه کامل خودرو اقدام کنند.

    در این بخشنامه، محدودیت هایی به منظور ایجاد امکان ثبت نام مشتریان واقعی درنظر گرفته شده است. متقاضی دارای پلاک فعال انتظامی امکان ثبت نام در این طرح را نخواهد داشت. اختصاص یک دستگاه خودرو به هر کد ملی، ارایه گواهینامه رانندگی،‌ فاصله دست کم ۴۸ ماه از آخرین خرید، ثبت نام و یا تحویل خودرو از شرکت های ایران خودرو سایپا،‌ عدم امکان صلح، تعلق شماره حساب و تلفن همراه به نام فرد متقاضی از دیگر محدودیت ها است.

    در همین راستا گارانتی خودرو نیز در صورت عدم مراجعه مشتری به شبکه خدمات پس از فروش پس از گذشته سه ماه از تحویل خودرو ابطال خواهد شد. سند و فاکتور فروش خودرو نیز تا پایان مدت یک سال از تحویل خودرو به صورت رهن، نزد شرکت ایران خودرو خواهد بود.

    در بخشنامه این طرح تاکید شده است که کسانی که فاقد گواهینامه رانندگی خودرو و یا دارای پلاک انتظامی فعال بوده و اقدام به ثبت نام در این طرح کنند، ضمن بی اثر شدن این ثبت نام،‌ به مدت سه سال از مشارکت در تمامی طرح های فروش ایران خودرو محروم خواهند شد.

    حداکثر تا سه روز کاری پس از پایان ثبت نام، قرعه کشی با حضور نمایندگان نهادهای نظارتی برگزار و اسامی منتخبان از طریق سایت فروش محصولات ایران خودرو به نشانی esale.ikco.ir و ارسال پیامک از سرشماره ۳۰۰۰۹۶۴۴۰ اعلام خواهد شد.


    کد خبر : 2685
    تاریخ خبر : 1399/07/14 || 01:59:43
    برچسب ها : - جزئیات - مرحله - چهارم - طرح - فروش - فوری - ایران - خودرو
  • دانشجو

    نشست خبری بررسی پرونده هفت تپه


    کد خبر : 2684
    تاریخ خبر : 1399/07/14 || 01:59:23
    برچسب ها : - نشست - خبری - بررسی - پرونده - هفت - تپه
  • دانشجو

    طرح رعد ۳۸


    کد خبر : 2683
    تاریخ خبر : 1399/07/14 || 01:59:23
    برچسب ها : - طرح - رعد
  • دانشجو

    نشست مناطق آزاد ویژه اقتصادی با پارک علم و فناوری دانشگاه تهران


    کد خبر : 2682
    تاریخ خبر : 1399/07/14 || 01:59:23
    برچسب ها : - نشست - مناطق - آزاد - ویژه - اقتصادی - پارک - علم - فناوری - دانشگاه - تهران